Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n mukaan pelien markkina-arvo kuluttajahinnoin oli vuoden 2009 ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana noin 41,0 miljoonaa euroa. Edellisen vuoden vastaavana aikana luku oli 44,9 miljoonaa euroa eli pelimarkkinat laskivat noin yhdeksän prosenttia.
– Joulukaupasta näyttää tulevan viimevuotisen kaltainen. Näin jäisimme vuoden 2008 ennätysluvuista noin viisi prosenttia. Yleiseen markkinatilanteeseen nähden pelikauppa voi siis varsin hyvin, pohdiskelee FIGMAn toiminnanjohtaja Riku Olkkonen.
Arvossa mitattuna PC-pelien ja -multimedian osuus oli tammi-syyskuussa 15,3 prosenttia ja konsolipelien 84,7 prosenttia. Konsolipelit jakaantuivat seuraavasti; käsikonsolipelit 7,4 % (Nintendo DS 6,1 %, Sony PSP 1,3 %), edellisen sukupolven kotikonsolien pelit 19,6 % (Sony PlayStation2) ja uusimman sukupolven kotikonsoleille tehdyt pelit ylittivät ensimmäisen kerran yli puolet myynnin arvosta; 57,7 %. Uusimpien kotilaitteiden pelien suosio jakaantui edelleen varsin tasaisesti; Microsoft Xbox360 saavutti 18,8 %, Nintendo Wii 15,7 % ja Sony PlayStation3 23,2 % osuuden pelien kokonaismyynnistä.
– Uusien konsolipelien suosio kasvaa edelleen ennusteen mukaan. Kuluttajaa eniten kiinnostavat pelijulkaisut julkaistaan useimmiten näille konsoleille. Nämä konsolit peleineen ovat useissa perheissä vallanneet suosituimman viihdelaitteen aseman. Tähän on vaikuttanut mm. musiikki- ja liikunnallisten pelien edelleen kasvava suosio. Vaikka PC-pelien myynti on laskenut reilusti, PC-pelaajalle tarjotaan edelleen mielenkiintoisia pelejä, pohtii Riku Olkkonen pelikaupan suuntaviivoja.