Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniltään keräämien tietojen mukaan Suomen pelimarkkinoiden arvo kuluttajahinnoin oli vuonna 2009 noin 75,4 miljoonaa euroa (2008: 86,5 miljoonaa euroa). Pelejä myytiin noin 2.088.000 kappaletta (2008: 2.326.000 kpl).

figma

Pelimarkkinoiden useiden vuosien voimakas kasvu taittui näin hieman. Vuoden 2009 pelimyynti oli kuitenkin huomattavasti suurempi kuin 2000-luvun alkuvuosina. Ainoastaan ennätysvuodet 2007 ja 2008 olivat viime vuotta suurempia.

Suomen pelimarkkinoiden kokonaisuutta arvioitaessa on kuitenkin huomioitava FIGMAn jäsenten ulkopuolinen maahantuonti. Pelimyynti vuonna 2009 oli FIGMAn arvion mukaan vähän yli 100 miljoonaa euroa. Pelejä myytiin viime vuonna digitaalisesti kasvavalla trendillä; online-kaupan arvo oli noin 15 miljoonaa euroa. Online-kauppaan sisältyvät digitaaliset lataukset PC:lle, konsoleille, matkapuhelimiin ja vastaaviin laitteisiin. Konsolikaupan arvo laski noin 10 prosenttia laitteiden keskihintojen laskun johdosta noin 57 miljoonaan euroon. Lisävarustekaupan arvo oli noin 17 miljoonaa euroa. Pelikaupassa liikkui siis yhteensä noin 189 miljoonaa euroa.

– Pelimarkkinoiden pienenemisestä olisi helppo syyttää lamaa tai piratismia, mutta kyllä suurin syy notkahdukseen löytyy isojen hittien pienestä julkaisumäärästä viime vuonna. Markkinakoko aaltoilee selvästi megahittien määrän mukaan. Vuoden 2010 alun julkaisutahti näyttääkin taas runsaalta ja erittäin lupaavalta, kommentoi FIGMAn toiminnanjohtaja Riku Olkkonen.

Arvossa mitattuna PC-pelien ja -multimedian osuus oli 13,7 %, konsolipelien 86,3 %. Konsolipelit jakaantuivat seuraavasti; käsikonsolipelit 7,7 % (Nintendo DS 6,2 %, Sony PSP 1,5 %), edellisen sukupolven kotikonsolien pelit 16,0 % (Sony PlayStation 2) ja uusimman sukupolven kotikonsoleille tehdyt pelit saavuttivat jo lähes kaksi kolmasosaa koko pelimarkkinasta; 62,6 %. Uusimpien kotilaitteiden pelien suosio jakaantui seuraavasti; Microsoft Xbox 360 saavutti 18,6 %, Nintendo Wii 16,9 % ja Sony PlayStation 3 27,1 % osuuden pelien kokonaismyynnistä.

Kappalemäärin mitattuna PC-pelien ja -multimedian osuus oli 20,9 % ja konsolipelien vastaavasti 79,1 %. Pelien kappaleosuudet jakaantuivat konsoleittain seuraavasti: Microsoft Xbox 360 13,8 %, Nintendo DS 6,6 %, Nintendo Wii 11,8 %, Sony PlayStation 2 25,2 %, Sony PlayStation 3 19,8 % ja Sony PSP 1,9 %.

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniä ovat Activision-Blizzard, AMO, Electronic Arts, GNT, Microsoft, Namco Bandai, Nordisk Film, PAN Vision, PLAN 1, Sony Computer Entertainment Europe ja Warner Bros.