Kuten kaikista pelimedioista on saatu jo lukea, niin pelaaminen on muuttumassa 10. marraskuuta välineurheilusta telkkarin edessä heilumiseen. Näin siis ainakin jos on Microsoftiin uskominen – ja miksi emme uskoisi… Kinect nimittäin toimii todella hienosti!
”Kinect herättää pelaamisen ja viihteen eloon täysin uudella ilmiömäisellä tavalla tuomalla mukaan koko vartalon käytön. Kädet, käsivarret, jalat ja jalkaterät – Kinectissa ei ole ohjaimia, vain sinä itse. Se on niin luonteva ja intuitiivinen, että tekniikka unohtuu ja antaa tilaa elämykselle. Sinun ei tarvitse kuin hypätä mukaan.”
Näin Microsoft esittelee Kinectin omilla kotisivuillaan. Ajatus on kieltämättä hieno ja houkutteleva. Ei tarvitse enää tapella peliohjaimien kanssa eikä tarvitse opetella eri pelien näppäinkombinaatioita. Jatkossa voimme vaan heilua telkkarin edessä ja ohjata pelien toimintoja vapaasti omalla kehollamme Xbox 360 -pelikonsoleille lisälaitteena tarjottavan Kinect-liikesensorin ansiosta.
Itse olin ennakkoon erittäin epäileväinen Kinectin toimivuudesta, mutta muutaman minuutin kokeilun jälkeen nämä epäilykset osoittautuivat turhiksi. Hardcore-pelaajat eivät tule aluksi pitämään peleissä havaittavista toimintojen pienistä viiveistä, mutta kaikille muille Kinect toimii aivan riittävän nopeasti. Kinect-pelien suurimmaksi käytännön ongelmaksi syntyy olohuoneen vauriot, kun innostuneet pelaajat tulevat hajottamaan paikkoja ympärillään. Esimerkiksi kaverin kanssa pelattava futis tulee aiheuttamaan kalustotappioita enemmän kuin mitkään muut pelit tähän mennessä.
Kinect-pelien alkuvalikoima on näkökulmasta riippuen joko säälittävä tai lupaava. Microsoftin omia julkaisupelejä on vaivaiset kuusi kappaletta, mutta vuoden loppuun mennessä on luvassa runsaat 15 peliä eri julkaisijoilta. Microsoftin julkaisupelit kattavat kuusi urheilulajia, pomppuseikkailun, autoilun, lasten lemmikkileikin, jumpan ja tanssin. Näistä erityisesti jumppa ja tanssi tulevat varmasti lumoamaan muutkin kuin uutuuden viehätystä hakevat satunnaispelaajat.
Pelibisneksen kannalta Kinect on varmasti erittäin tervetullut uutuus, mutta samalla myös kova haaste. Itse Kinect-liikesensori tulee myyntiin runsaan 150 euron kuluttajahintaan. Se on jälleenmyyjän näkökulmasta mukavan suuri lisähinta parin sadan euron pelikonsolille, mutta kuluttajan näkökulmasta melko kova hinta peliohjaimesta. Pelikauppiaille hyvä uutinen on, että jokaisesta Kinectin hankkineesta pelaajasta tulee taatusti myös Kinect-pelien ostaja.
Haastetta tulee riittämään myös Kinectin markkinoinnissa, sillä sen pelikokemusta on melko mahdotonta selittää tai kuvailla. Koukkuun jää kunnolla vasta sitä kokeillessa. Onneksi tämän tietää myös Microsoft ja luvassa kuulemma onkin panostuksia testimahdollisuuksiin pelikaupoissa ja erilaisissa tapahtumissa. Sony tulee saamaan Move-liikeohjaimensa kauppoihin parin viikon päästä eli kahta kuukautta Kinectiä aiemmin. Myös se tulee olemaan kova haaste Kinectille, mutta toisaalta siitä voi olla myös apua myytäessä koko liikkumispelien genreä kuluttajille.
Itsestäni tuntuu tässä vaiheessa siltä, että Kinect-pelit eivät heti tee mitään järisyttävää vallankumousta, mutta ne tulevat tarjoamaan yhden uuden ja mahdollisesti hyvin menestyvän peligenren nykyisten pelien rinnalle. On aika vaikeaa kuvitella, että Battlefieldejä, Haloja, Fifoja ja Simsejä pelaamaan tottuneet sohvaperunat oikeasti lähtevät massoittain hyppelemään telkkarinsa edessä vaikka Kinectin pelitarjonta nykyisestä huomattavasti laajenisikin. Toisaalta kaikki sosiaalisten ja bilepelien ystävät tulevat pitämään Kinectistä – erityisesti Microsoftin oma tanssipeli tulee iskemään kohderyhmässään läpi aivan kympillä.
Mitähän Microsoft itse haluaa? En usko, että Microsoft lopulta oikeasti itsekään haluaa, että Kinectistä tulee totaalista vallankumousta, sillä useilla eri peligenreillä ja lisätarvikkeilla on kuitenkin oma paikkansa pelibisneksessä. Kinect on kuitenkin itsessään myös lisätarvike, joka avaa uudenlaisia pelikokemuksia ja uudenlaisia bisneksiä pitkällä tähtäimellä. Kaikki eivät halua nousta sohvalta ylös, mutta pelien kehittyessä tulemme varmasti näkemään pelejä, joissa yhdistyvät Kinectin heiluminen ja perinteisten pelien ohjaintyöskentely.
Tämän artikkelin kirjoittaja on Visionistin perustanut ja pelimaahantuojalla yli vuosikymmenen työskennellyt Jiri Koivuniemi.