Kotek julkaisi tiedotteen viime vuoden kodintekniikan myyntiluvuista. Kodintekniikan vähittäismyynti laski vuoden 2006 tasolle. Myynnin arvo jäi viime vuonna edellisestä vuodesta 13 prosenttia ja kappalemäärä 10 prosenttia. Koko tiedote löytyy alta:
”Vuosi 2009 oli varsin haastava kodintekniikkakaupalle”, kiteyttää Kotekin puheenjohtaja Jussi Mikkola. Taloudellisesta taantumasta johtunut varovainen asiakaskäyttäytyminen, laskeneet keskihinnat ja kiristynyt kilpailu koettelivat alan kannattavuutta merkittävästi. Kodintekniikan vähittäismyynnit laskivatkin ensimmäisen kerran moneen vuoteen ja jäivät vuoden 2006 tasolle. Vähittäiskaupassa tämä näkyi viime vuonna kauppojen ja kauppaketjujen supistamisina ja lopettamisina. Myös tukku- ja maahantuontipuolella koettiin uudelleenjärjestelyjä. Kumulatiivisesti kodintekniikkakaupan arvo jäi viime vuonna edellisestä vuodesta 13 % ja kappalemäärä 10 %. Alan vähittäiskaupan kokonaismyynti oli 1.800 miljoonaa euroa, kun se vuotta aikaisemmin oli 2.070 miljoonaa euroa.
Alkuvuoden 2009 suuret myynninlaskut kodintekniikka-alalla hidastuivat kuitenkin kesällä, ja loppuvuosi oli kaupallisesti jo paljon parempi. Myynninlaskut kutistuivat syksyn kuluessa edelleen, ja vuoden vaihteessa kaupankäynti oli jo edellisen vuoden tasolla. ”Esim. televisioiden hintataso on etenkin pienessä kokoluokassa ollut markkinatilanteesta johtuen poikkeuksellisen alhainen. Nyt suuntaus on kuitenkin selvästi kohden suurempia ja laadukkaampia televisioita, mikä parantaa myös asiakastyytyväisyyttä pidemmällä tähtäimellä”, toteaa Mikkola.
Mielenkiintoinen vuosi odotettavissa
Kuluttajien usko talouden kehitykseen näyttää edelleen vahvistuvan. Kodintekniikka-alalla on jälleen paljon uutuuksia ja positiivista kerrottavaa. Mielenkiintoista on mm. teräväpiirtotelevisioiden ja HD -lähetysten yleistyminen, kuvaruutujen koon kasvu, LED–tekniikan voimakas tuleminen, Blu-ray–soittimet, järjestelmäkamerat, langattomuus, musiikin tallennus, Windows 7, uudet puhelinmallit ja –toiminnot sekä kannettavat tietokoneet. Lisäksi 3D-televisiot tulevat kotitalouksienkin saataville kevään aikana. Alkaneen vuoden useat suuret urheilutapahtumat, Olympialaiset ja kesän jalkapallon MM-finaaliturnaus tuovat myös oman piristysruiskeensa tv-kauppaan. ”Suurten kodinkoneiden kauppa pärjäsi erinomaisesti rakennusalan taantuman puristuksessa”. Mikkolan mukaan myös suomalaisten kasvava innostus ruoanlaittoon ja taloudellisuuteen näkyi selvästi keittiökonekaupassa.
LED-televisiotekniikka tekee tuloaan – Isot televisiot suosittuja
”Televisioita myytiin viime vuonna muhkeat 470.000 kpl, mikä on kuitenkin 6 %:a vähemmän, kuin edellisenä vuonna(500.000kpl). Keskihinnat televisioissa laskivat noin 20 %:a. Koko viihde-elektroniikan tuoteryhmä sukelsi kappaleissa 33 % ja arvossa 31 % ”, sanoo Jan Lindgren (Kotek/viihde-elektroniikka). Tässä kuitenkin pitää huomioida, että alkuvuonna 2008 koettiin digisiirtymien myötä ennätysmäiset myyntiluvut.
Suomalaisten suosima 32” kokoluokka on edelleen suosituin kokoluokka, mutta isompien 40” ja suurempien kokoluokkien kysyntä kasvaa nyt voimakkaasti. Noin 40 %:a kaikista myydyistä LCD-televisioista on 32-tuumaisia ja yli puolet kaikista myydyistä televisoista on Full HD–tekniikan televisioita. LCD-televisioiden LED-tekniikka on tuonut piristystä tv-tuoteryhmään. Blu-ray soittimien varovainen, mutta varma kasvu on edistänyt myös äänentoistojärjestelmien ja kaiuttimien kysyntää. Kevään aikana suurta kiinnostusta tulevat herättämään ensimmäiset kauppoihin tulevat 3D-televisiomallit.
Sähkön hintakehitys ja uusi energiapolitiikka ovat kasvattaneet pienen virrankulutuksen merkitystä. Johtavat valmistajat ovatkin esitelleet tätä kysyntää vastaamaan iskukykyisen joukon ympäristöystävällisiä ja energiapihejä malleja.
Kodinkonekauppa vahvana rakentamisen taantumasta huolimatta
Isojen kodinkoneiden myynti jäi vaikeissa oloissa edellisvuodesta vain 4 %:a ollen yli 460 miljoonaa euroa. ”Taantuma ja asuntorakentamisen voimakas hiipuminen näkyi isojen kodinkoneiden kaupassa erityisesti alkuvuoden. Vaikka uudisrakentaminen romahti yli neljänneksen, niin kodinkoneita hankittiin kuitenkin lähes edellisvuoden malliin ”, kertoo Kotekin varapuheenjohtaja Timo Laatikainen. Jääkaapit ja pesukoneet kuuluvat kuitenkin joka kodin elintärkeään vakiovarustukseen, jota uusitaan taantumasta huolimatta heti tarpeen ilmaantuessa.
”Designin merkitys on kasvanut entisestään, kun monipuolisten ominaisuuksien lisäksi isot kodinkoneet ovat myös kasvava osa keittiön sisustusta: keittiössä vietetään paljon aikaa ja siellä halutaan myös viihtyä” korostaa Laatikainen. Tätä kehityssuuntaa tukee myös pienten kodinkoneiden kauppa, joka oli viime vuonna ilahduttavasti hieman edellistä vuotta parempi (+0,8 %) ollen 135 miljoonaa euroa.
Älypuhelimilla matkapuhelinkaupan arvosta lähes puolet
Matkapuhelimissa tammi-joulukuun volyymi laski 2 %:a ja kaupan arvo 9,5 %:a päätyen 330 miljoonaan euroon. Keskihinnat laskivat 9 %:a 254 eurosta 231 euroon. Tammi-joulukuussa myydyistä yli 1.951 miljoonasta puhelimesta neljännes oli älypuhelimia, mutta niiden osuus matkapuhelinkaupan arvosta oli lähes puolet. ”Älypuhelimien kysyntä kasvaa tasaisesti (+4,7%), kun kuluttajille ja yritysasiakkaille tarjotaan laajat mahdollisuudet mm. internet-palvelujen luontevaan käyttöön matkapuhelimen välityksellä”, perustelee Mauri Pietikäinen (Kotek/ matkapuhelimet). Tuoreena trendinä nähtiin kosketusnäyttöisten puhelimien kysynnän selkeä kasvu. Puhelin on yksi keskeisimmistä kodintekniikan tuotteista. Puhelinten avulla palvelut ja yhteydet ovat aina mukana ja joka hetki käytettävissä.
Kamerakauppa jatkaa terävästi
Kompaktikameroiden, eli pokkareiden kaupassa kappalemääräinen myynti oli 7 %:n laskussa, mutta keskihintojen 7,4 %:n lasku aiheutti arvon 14%:n miinuksen. ”Pahin hintakilpailu on rauhoittunut ja voidaankin todeta, että määrä on suhteellisen stabiili ja kuluttajat saavat nyt samalla rahalla yhä paremmilla ominaisuuksilla varustettuja kameroita. HD-tekniikka tekee myös yhä enemmän tuloaan kompaktikameroihin” kuvailee Arni Ekholm ( Kotek/kuvaus).
Kameran koko ja helppokäyttöisyys ovat edelleen kuluttajien tärkeimpiä kiinnostuksen kohteita, mutta uutena ominaisuutena HD-videoteknologia on yhä enemmän toiveissa ja kuvassa mukana. Sama suuntaus näkyy myös järjestelmäkameroiden ryhmässä. Järjestelmäkamerat ovat 11 %:n kasvussa ( arvossa + 19 %). Ekholmin mukaan pahin hintakilpailu tässäkin tuoteryhmässä on tasoittunut ja kuluttajat ovat hankkineet enemmän kalliimman hintaluokan tuotteita.
Kannettavat tietokoneet haluttuja, kasvua yli 11 %:a
Tammi-joulukuussa kannettavia koneita myytiin peräti 685.000 kpl ja keskihinta laski 11,5 %:a 648 eurosta 574 euroon. ”Läppäreiden” suosioon vaikuttivat niiden nopeasti kehittynyt tekniikka ja suorituskyky sekä kuluttajaystävällinen hintakehitys. Pienikokoiset, kevyet ja tehokkaat ns. miniläppärit ovat edelleen kodintekniikan kysyttyjä hittituotteita, joiden kysyntä vain kasvanee.
Tarkat tilastot ja niiden grafiikat löytyvät tutulta paikaltaan internetsivujemme Tilastot-osiosta. www.kotek.fi