Helsinkiläisen Musopia Oy:n kasvuvauhti on kiihtynyt edelleen vuoden alussa. Yritys on solminut alkuvuodesta kaksi uutta merkittävää kansainvälistä kumppanuutta. Ne mahdollistavat musiikkisovellusten jakelun entistä laajemmalle. Musopian menestys on myös herättänyt kansainvälistä huomiota ja yritys kutsuttiinkin esittelemään kasvustrategiaansa ja käynnissä olevaa osakeantiaan Euroopan suurimpaan kuukausittaiseen startup-tapahtumaan Tukholmassa.
Musopia kehittää sovelluksia, jotka auttavat kuluttajia oppimaan soittamaan instrumentteja ja instrumenttivalmistajia parantamaan myyntiään. Musopia on alusta lähtien ollut vahvasti kansainvälinen yritys ja sen liikevaihdosta 99 prosenttia tuleekin ulkomailta. Suurimmat maat ovat Yhdysvallat ja Iso-Britannia, joten Musopia on menestynyt hyvin maailman kilpailluimmilla markkinoilla.
Musopian kuluttaja- ja yritysmarkkinaa yhdistävä strategia on ollut keskeinen tekijä yrityksen kasvun kiihdyttämisessä. Samalla kun yritys tarjoaa kuluttajille hyviä sovelluksia, se tekee yhteistyötä soitinvalmistajien kanssa. Kuluttajat voivat nauttia musiikista ja soittamisesta. Soitinvalmistajat saavat puolestaan uusia asiakkaita ja voivat pitää yhteyden asiakkaisiinsa.
Musopian menestyksen taustalla on toimivan strategian lisäksi onnistuneet innovaatiot oppimisessa. Musopian sovellukset auttavat aloittelevaa soittajaa nauttimaan soittamisesta heti alkutahdeista lähtien. Soittamisen oppiminen on helppoa ja hauskaa eikä perinteistä tylsää puurtamista ja harjoittelua. Musopian ratkaisu perustuu soitettavien kappaleiden sovittamiseen helpommiksi, moderniin oppimismetodologiaan ja käyttäjän kehittymisen seurantaan.
”Teemme oppimisesta helppoa ja hauskaa. Tämä näkyy asiakkaiden tyytyväisyydessä. Peräti 84 prosenttia käyttäjistämme kertoo sovellustemme auttavan heitä jatkamaan harrastuksensa parissa, kun normaalisti 90 prosenttia soitinharrastuksen aloittaneista lopettaa harrastuksen ennen kuin siitä tulee hauskaa”, toteaa Musopian toimitusjohtaja Topi Löppönen.
Musopian menestys on noteerattu kansainvälisesti. Musopia on solminut yhteistyö- ja jakelusopimukset mm. Yamahan (maailman suurin instrumenttivalmistaja), Ibanezin (merkittävä kitaravalmistaja) ja Kalan (maailman suurin ukulelevalmistaja) kanssa. Nämä kumppanuudet auttavat Musopiaa tavoittamaan uusia asiakkaita sen tärkeimmillä markkina-alueilla. Musopialla on myös kumppanuus maailman tunnetuimman kitaraopettajan Justin Sandercoen kanssa, jonka videoita on ladattu yli 350 miljoonaa kertaa.
Musopian meneillään oleva osakeanti on myös herättänyt huomiota kansainvälisten sijoittajien keskuudessa. Musopia esitteli kasvustrategiaansa tällä viikolla Euroopan suurimmassa kuukausittaisessa startup-tapahtumassa sadoille sijoittajille Tukholmassa.
Lisätietoja
https://www.invesdor.com/musopia (osakeanti)
http://fourchords.com
www.linkedin.com/pulse/ai-meets-gaming-revolution-learning-music-jyrki-kontio/ (taustatietoa)
www.musopia.net/download/yamaha_fourchords_screens.zip (kuvia)
Musopia/Topi Löppönen, +358 40 035 0151, topi.lopponen@musopia.net
Musopia Oy
Musopia Oy kehittää ja myy sovelluksia, joiden avulla soittajat oppivat soittamaan instrumenttejaan helposti ja nopeasti. Musopian sovelluksia on ladattu yli kaksi miljoonaa kertaa ja sen sovellukset toimivat kaikilla päätelaitteilla. Musopia tekee yhteistyötä myös soitinvalmistajien kanssa parantamalla heidän asiakaspitoaan ja markkinointiaan. www.musopia.net