Tietokeskus Yhtiöt vastaa tunnetun risteilijätelakan tietokonetarpeista poikkeuksellisen laadukkaalla palvelulla ja joustavalla kuukausisopimuksella.
Meyer Turku Oy on legendaarinen laivatelakka Turun Pernossa. Telakan tulevaisuus näyttää erinomaiselta ja yrityksen positiivinen kehitys on poikkeuksellista koko Suomessa. Tilauskirjat ovat täynnä vuoteen 2020 asti. Yhtiön toimintaa kasvatetaan, kehitetään ja modernisoidaan jatkuvasti.
Kaikki tämä kehitys ei tietenkään voi tapahtua ilman toimivaa tietotekniikkaa. Turun telakka ja Piikkiön hyttitehdas hyödyntävätkin laadukkaita tietokoneita ja niihin liittyviä lisätarvikkeita, joista kaikista vastaa Tietokeskus Yhtiöt.
Meyer hankki tietokoneensa aiemmin suoraan valmistajalta. Akuuttien toimitusongelmien jälkeen yhtiö halusi kuitenkin varmistua siitä, että laitteita on saatavana aina tarvittaessa hyvinkin joustavasti. Tähän tarvittiin paikallinen, luotettava yhteistyökumppani, jolla on kuitenkin maan kattava tukiverkosto.
Tietokeskus on tähän mennessä toimittanut Meyerin käyttöön vajaat 1 500 työasemaa lisälaitteineen monipuolisella ja kattavalla kuukausisopimuksella. Meyer koki erityisen tärkeäksi toimivan ja paikallisen välivarastoinnin, huollon sekä vanhojen laitteiden tietoturvallisen kierrätyksen. Tietokeskus omistaa Meyerin käytössä olevat laitteet ja näin osaltaan varmistaa elinkaaripalvelulla laitteiden käytettävyyden. Näin kokonaisvastuu modernin laitekannan ylläpidosta on siirretty asiakkaalta Tietokeskukselle.
Koko palveluketju yksinkertaistui, kun erillistä leasing-rahoituskumppania ei enää tarvita. Kaikesta laitetoimituksiin liittyvästä voidaan sopia suoraan laitetoimittajan eli Tietokeskuksen kanssa. Sopimus Tietokeskuksen kanssa tuo laitehankintaan myös toivottua dynaamisuutta. Laitteisiin ei perinteisen leasing-rahoitusmallin mukaisesti tarvitse sitoutua määräajaksi, vaan laitteita voidaan ottaa käyttöön ja palauttaa tarpeen mukaan.
Tietokeskuksen tuotteistettu palvelupaketti kulkee nimellä TIETOKESKUS RESURSSI. Se on tehokkain ja joustavin tapa huolehtia siitä, että yrityksen tietojärjestelmät ovat aina osaavissa käsissä ja asiantunteva apu on lähellä sitä tarvittaessa. Näin yritys voi keskittyä omaan ydinosaamiseensa eikä haaskaa resurssejaan tietojärjestelmien hallinnointiin.
Meyerin ICT-palveluista vastaa 12 hengen tiimi, joka jakautuu suunnilleen puoliksi laitehallinnan ja sovellusten kesken. Varsinainen kehitystyö hankitaan suurelta osin palveluna kumppaneilta, mutta kehitystyön ohjaaminen, voimakkaasti kehittyvän ja kasvavan tuotannon tukeminen sekä yhteistoiminnan kehittäminen pitävät ICT-osaston kiireisenä. ICT-infrastruktuurista vastaava Rami Kokkala kommentoi yhteistyötä Tietokeskuksen kanssa seuraavasti:
”Tietokeskuksen palvelumalli sopii meille erinomaisesti. Jos tarvitsemme vaikkapa työharjoittelijalle tietokoneen, saamme sen helposti kuukausimaksulla ja voimme palauttaa laitteen harjoittelujakson jälkeen. Tietokeskus on paikallinen palvelutalo, joka tuo meille joustavuutta ja kustannustehokkuutta. Vakioidut laitemallit, toimiva tilausportaali ja nimetty vastuuhenkilö varmistavat, että Tietokeskuksen palvelu mukautuu meidän muuttuviin tilanteisiimme.”
Tietokeskuksen nimettynä vastuuhenkilönä Meyerin suuntaan toimii Ari Salminen. Hän kommentoi yhteistyötä seuraavasti:
”Meille on kunnia-asia tehdä asiakkaan elämä helpoksi. Koska me omistamme Meyerin käytössä olevat laitteet, on myös meidän etumme pitää asiat selkeinä ja ongelmattomina. Siksi käytämme palvelupaketeissamme laadukkaita pitkän elinkaaren laitteita tunnetuilta valmistajilta.”
Lisätietoja
www.tietokeskus.com
http://bit.ly/2bO6DEN (kuvamateriaalia)
Tietokeskus Yhtiöt / Nina Ekman, 040 515 6645, nina.ekman@tietokeskus.com
Tietokeskus Yhtiöt
Tietokeskus on vuonna 1989 Turussa alkunsa saanut suomalainen it-infrastruktuuriratkaisujen, -tuotteiden ja palveluiden kokonaistoimittaja. Tietokeskuksen palveluksessa on yli 100 asiantuntijaa ja sen liikevaihto vuonna 2015 oli noin 26 miljoonaa euroa. Tietokeskus ratkaisee jatkuvan muutoksen ongelmaa tarjoamalla asiakkailleen kokonaisratkaisun, joka kootaan tarpeen mukaisista palikoista. Palveluiden käyttöönotto tehdään ketterästi ilman massiivisia projekteja. Tietokeskus toimii lähellä asiakasta, ja asiakkaalla on tuttu yhteyshenkilö, jota on helppo lähestyä. Lisätietoja osoitteesta www.tietokeskus.com.