FIGMA on julkaissut tietoja tämän vuoden pelikonsolilaitteiden myynnistä. Niiden perusteella konsolipelaaminen voi Suomessa hyvin ja on jälleen kasvussa.
Kotipelaamiseen tarkoitettujen uuden sukupolven Wii U-, PlayStation 4- ja Xbox One -pelikonsolien myynti on ollut odotettua suurempaa alkuvuonna 2014. Kotikonsolien myynti on ollut ensimmäisten kymmenen kuukauden aikana euromääräisesti mitattuna peräti 154 prosentin kasvussa. Myös kappalemääräinen myynti on reippaassa 59 prosentin kasvussa.
DigiExpo
Pelaaminen on upeasti esillä myös huomenna alkavilla DigiExpo-messuilla. Viikonlopun aikana on pelattavissa valtaosa tämän syksyn ja tulevan talven kovimmista hittipeleistä.
Näitä ovat mm. Assassin’s Creed Rogue, Assassin’s Creed Unity, Battlefield Hardline, Bloodborne, Call of Duty: Advanced Warfare, Dance Central Spotlight, Destiny, Disney Infinity 2.0, Dragon Age: Inquisition, DRIVECLUB, Far Cry 4, FIFA 15, Forza Horizon 2, Forza Motorsport 5, Halo: The Master Chief Collection, Just Dance 2015, Killer Instinct, Kinect Sports Rivals, Lego Batman 3, LittleBigPlanet 3, Mario Kart 7 & 8, Minecraft, NHL 15, Project Cars, Rocksmith 2014, Shadow of Mordor, SingStar: SuomiBileet, Skylanders Trap Team, Sunset Overdrive, Super Smash Bros, The Crew, The Order: 1886, Titanfall, The Sims 4 ja Until Dawn.
DigiExpon pelilavalla on myös paljon peliaiheista ohjelmaa. Näitä ovat mm. paneelikeskustelu: kuinka päästä töihin videopelialalle, tietoturvaguru Mikko Hyppönen netin tulevaisuudesta, paneelikeskustelu: Youtube-pelitähdet ja striimaus ilmiönä (mukana: LaeppaVika, Herbalisti, Biisonimafia ja Joona Haatainen), pelimusakonsertti Videogame Blast ja paneelikeskustelu: eSports-ammattipelaamisesta.
DigiExpossa on lisäksi mahdollisuus tutustua elektroniseen urheiluun RCTIC-pelitiimin ohjauksella.
FIGMA sosiaalisessa mediassa
FIGMA on avannut omat sivunsa Facebookissa ja Twitterissä. Jatkossa FIGMA tiedottaa oman sivustonsa lisäksi sosiaalisen median kautta mm. myydyimmistä peleistä viikko- ja kuukausilistojen muodossa. FIGMAn omat ja FIGMAn jäsenten julkaisemat tiedotteet tullaan myös linkkaamaan sosiaaliseen mediaan. Lisäksi tärkeimmät peliuutuudet tullaan ilmoittamaan uusien some-kanavien kautta.
Suomen virallinen pelilista aikaistuu
Suomen virallinen pelilista on FIGMAn julkaisema ja GfK:n kokoama myyntitilasto Suomen suosituimmista peleistä. Listan aiempi julkaisupäivä on ollut perjantai, mutta nyt sen julkaisu aikaistuu yhdellä päivällä ja uusi julkaisupäivä on torstai.
Listaan kootaan Suomen myydyimmät PC- ja konsolipelit omina listoinaan sekä eri peliformaattien yhdistetty lista. Eri peliformaateista myyntitiedot kerätään PC-pelien lisäksi sekä Microsoftin Xbox 360- ja Xbox One-, Nintendon Wii- ja Wii U-, Sonyn PlayStation 3- ja PlayStation 4 -konsoleista että Nintendon 3DS- ja Sonyn PSV-käsikonsoleista. Listat kootaan satojen pelikauppojen lähettämien myyntiraporttien pohjalta.
Lisätietoja internetissä
www.figma.fi
www.facebook.com/figmasuomi
www.twitter.com/figmasuomi
www.digiexpo.fi
ANGI & FIGMA
ANGI on pohjoismainen videopelien julkaisijoiden ja jakelijoiden etujärjestö. Sen tehtävänä on edistää pelikauppaa, viestiä alasta ja sen tarpeista sekä kehittää alan positiivisia mielikuvia.
ANGIn jäseniä ovat Activision-Blizzard, Bergsala, Electronic Arts, Game Outlet, Koch Media, Microsoft, Nordic License, Namco Bandai Partners, Nordisk Film, PAN Vision, Ubisoft, Walt Disney Company ja Warner Brothers.
FIGMA edustaa ANGIa Suomessa. Se julkaisee Suomen virallista listaa, joka on GfK:n kokoama myyntitilasto Suomen suosituimmista peleistä. Lista ilmestyy viikoittain. Listat kootaan satojen pelikauppojen lähettämien myyntiraporttien pohjalta. Mukana ovat seuraavat pelikaupat: Anttila, CDON, Discshop, Expert, Gamestop, K-Citymarket, Kärkkäinen, Musta Pörssi, Viihdepysäkki, Prisma, Stockmann, Tekniset, Verkkokauppa.com ja Veljekset Keskinen. Lista ja pelimyyntitilastot löytyvät osoitteesta www.figma.fi.