Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n (www.figma.fi) ja viestintätoimisto Visionistin (www.visionist.fi) toteuttaman verkkokyselyn mukaan pelikonsolien omistajat ovat erittäin aktiivisia Internetin käyttäjiä. Vastaajien pelikonsoleista peräti 79 prosenttia on yhteydessä Internetiin.

pelaajat

Pelikonsolien nettikäyttö vaikuttaa muutenkin monipuoliselta, sillä jo yli puolet vastaajista (51 %) on ostanut netistä konsolipeleihin lisäsisältöä, kuten musiikkipelien musiikkia. Lisäksi peräti 38 prosenttia vastaajista on ostanut nettilatauksina kokonaisia konsolipelejä. Kaikkiaan vastaajat kertoivat ostavansa konsolipelejä keskimäärin 4,9 kappaletta vuodessa.

– Näin suuret Internetin käyttöprosentit ovat erittäin positiivisia, sillä netti on tärkeä osa ja tulee jatkossa olemaan vielä tärkeämpi osa pelikonsoleita. Tosin tuloksissa on huomioitava, että vastaajien keski-ikä oli 24 vuotta. Yli 40-vuotiaista enää neljännes osti Internetistä lisäsisältöä (24 %) tai kokonaisia konsolipelejä (26 %), joten Internet on pelikonsoleissa vielä selvästi nuorten juttu, sanoo FIGMA ry:n toiminnanjohtaja Riku Olkkonen.

Lähes kolmannes (30 %) vastaajista on ehtinyt tutustumaan myös pelikonsolien uuden sukupolven nettisovelluksiin, kuten Facebookiin, Last.fm:ään, Twitteriin tai videopalveluihin. Nämä palvelut ovat olleet eri muodoissaan saatavilla vasta joitain kuukausia eikä niitä saa vieläkään laajasti kaikille konsoleille.

Kyselyssä kävi myös ilmi, että kodin suosituimmat pelihuoneet ovat olohuone (63 %) ja makuuhuone (27 %). Kodin muissa huoneissa pelikonsoleita käytetään hyvin harvoin.

Verkkokysely toteutettiin joulukuussa 2009 ja siihen osallistui kaikkiaan 4 493 vastaajaa. PlayStation 3 oli ensisijaisena pelikonsolina 31 prosentilla vastaajista. Xbox 360 löytyi puolestaan 25 prosentilta, Wii kahdeksalta prosentilta ja PlayStation 2 kuudelta prosentilta vastaajista. Muilla 30 prosentilla vastaajista oli käytössään PC tai jokin muu pelilaite.

Lisätietoja
Figma / Riku Olkkonen, email: riku.olkkonen@figma.fi, puh: 050 – 505 1966
Visionist / Jiri Koivuniemi, email: jiri@visionist.fi, puh: 040 – 837 8097

FIGMA ry
Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniä ovat Activision-Blizzard, AMO, Electronic Arts, GNT, K E Media, Microsoft, Namco Bandai, Nordisk Film, PAN Vision, PLAN 1, Sony Computer Entertainment Europe ja Warner Bros.

FIGMA julkaisee Suomen virallista listaa. Suomen suosituimpien pelien lista julkaistaan kahden viikon välein. FIGMA julkaisee jäsentensä pelimyyntitilastot kolmen kuukauden välein. Lista ja pelimyyntitilastot: www.figma.fi