Viestintätoimisto Visionist (www.visionist.fi) on perustettu päivälleen 10 vuotta sitten. Vuoden 2000 joulukuussa hankin nettiyhteyden, pari tietokonetta ja nipun käyntikortteja. Sen jälkeen mietin firmalle sopivan nimen ja niin tammikuun alussa 2001 minusta tuli virallisesti yksityisyrittäjä. Tavoitteenani oli ja on edelleen asiantuntevien viestintäpalvelujen tarjoaminen.

Kymmenessä vuodessa moni asia on muuttunut, mutta asioita taaksepäin kelatessaan huomaa lopulta aika harvan asian todella mullistuneen. Ihmiset ja kumppanuudet ovat edelleen menestyksen avaimia. Tulevaisuutta on vaikea ennustaa enkä ainakaan itse olisi osannut ennustaa viihteen digitalisoitumista nykyiseen tilaansa tai sosiaalisen median täydellistä läpimurtoa. Itselleni ”sosiaalinen media” tarkoitti kymmenen vuotta sitten lähinnä lehdistön edustajia työpäivän jälkeen iloisissa merkeissä pressiklubilla. Nykyään se tarkoittaa aika paljon monipuolisempia mahdollisuuksia… Viihde on muuttunut melkoisesti ja tuntuu jatkavan muuttumistaan. Fyysiset mediat ja ”omistamisen riesa” ovat hiljalleen häviämässä ja tilalle on tulossa tarvepohjainen viihteen kuluttaminen. Olipa sitten kyseessä musiikki, elokuvat, pelit, kirjat tai lehdet, niin ne kaikki suuntaavat digitaalisessa muodossa voimakkaasti nettiin ja vieläpä tilausmuodossa erillisen ostamisen sijaan.

Myytiinpä tuotteita jatkossa missä muodossa tahansa, niin viestinnän tekemisessä hyvät ihmiset ja tuoreet ideat ovat edelleen kovaa valuuttaa. Juttuja kirjoitetaan edelleen ihmisvoimin ja ilman tuoreita ideoita uusien asioiden syntyminen on vaikeaa. Myöskään kansainvälisten materiaalien konemainen kääntäminen tai ulkomaisten argumenttien väkinäinen syöttäminen Suomen markkinoille eivät toimi vieläkään. Lukemattomien lehdistötiedotteiden, asiakkaiden ja yhteistyökumppanien jälkeen on ilo havaita, että monet alusta asti tavalla tai toisella lähellä olleet kumppanit eivät ole kadonneet minnekään ja yhteistyö jatkuu edelleen tiiviinä. Matkan varrella mukaan on tarttunut myös monia uusia kumppaneita ja sydänystäviä, joista olen äärimmäisen kiitollinen. Haluan kiittää kaikkia niitä ihmisiä, joiden kanssa minulla on ollut ilo olla tekemisissä ja toivotaan, että yhteinen matka jatkuu vielä entistä mielenkiintoisempana.

Yhteistyö on entistä tärkeämpää ja omaa napaa kannattaa tuijottaa yhä harvemmin. Siksi Visionist ei aio järjestää minkäänlaista omaa erinomaisuuttaan korostavaa 10-vuotisjuhlaa, vaan keskittyy tulevaisuuteen. Sijoitan juhlista säästyneet rahat kahteen hyväntekeväisyyskohteeseen. Ensinnäkin sijoitan Visionistin juhlavuoden kaikista tuloista 2 prosenttia kehittyvien maiden yrittäjiin. Kiva.org vaikuttaa lyhyen kokeilun jälkeen hienolta palvelulta, jonka tehtävänä on välittää mikrolainoja kehittyvien maiden yrittäjille. Heidän toimintaansa voi tutustua osoitteessa www.kiva.org. Itse uskon ihmisten omaehtoiseen toimintaan ja itsensä auttamiseen, joten siksi laitan omat pienet korteni Kiva.orgin kekoon.

Toinen hyväntekeväisyyskohde liittyy meihin kaikkiin tämän planeetan asukkaisiin. Alkuinspiraatio tälle kohteelle syntyi ranskalaisen valokuvaajan Yann Arthus-Bertrandin upeasta dokumenttielokuvasta. Kyseisen elokuvan ja sen taustamateriaalia voi katsella osoitteessa www.youtube.com/homeproject. GoodPlanet on Yann Arthus-Bertrandin perustama ympäristöorganisaatio, jonka toiminnasta voi lukea lisää osoitteesta www.goodplanet.org. Lahjoitan Visionistin juhlavuoden kaikista tuloista yhden prosentin tälle organisaatiolle.

Toivottavasti omat pienet esimerkkini kannustavat myös monia muita sijoittamaan yhteiseen tulevaisuutemme.

Tästä alkaa seuraava työntäytteinen vuosikymmen, joten tsemppiä ja työniloa kaikille!

Jiri Koivuniemi