Maailman myydyimpien kannettavien tietokoneiden laukkujen ja lisätarvikkeiden valmistaja, Targus (www.targus.com) julkisti syyskuussa tekemänsä nettikyselyn tulokset. Sen mukaan valtaosa käyttäjistä haluaisi kannettavalle tietokoneelleen toisen virtalähteen ja lisänäytön.

acp70

Kannettavia tietokoneita käytetään laajasti niin yksityis- kuin työkäytössäkin. Syitä on monia, joista yksi tärkeimmistä on koneen helppo siirrettävyys, pieni koko ja sen tuomat käytännölliset piirteet. Pieni koko ja kannettavuus asettavat myös rajoitteita laitteen ominaisuuksille. Etenkin liitännät ovat kannettavissa tietokoneissa usein perinteistä pöytätietokonetta rajoittuneempia.

Targuksen nettikyselyssä kyseltiin kannettavien tietokoneiden käytettävyydestä ja niihin liittyvistä ominaisuuksista. Vaikka vain 19 prosenttia vastaajista tiesi, että heillä on USB 3.0 -liitäntä käytössään, peräti 85 prosenttia vastaajista tiesi sen olevan peräti kymmenen kertaa USB 2.0 -liitäntää nopeampi. Uusissa tietokoneissa ja lisälaitteissa USB 3.0 on yhä yleisempi liitäntäratkaisu.

Samassa kyselyssä selvitettiin myös kannettavien tietokoneiden johtoihin ja lisälaitteisiin liittyviä asioita. Peräti 63 prosenttia vastaajista vastasi tietokoneiden kaapeleiden tai lisälaitteiden olevan toisinaan sekaisin työpöydällään. Niin ikään lähes kolme neljästä (73%) tunnusti, että toinen virtalähde kannettavalle tietokoneelle olisi paikallaan. Näin vähentyisi johtojen ja tarvikkeiden alituinen siirtely kannettavaa tietokonetta liikuteltaessa.

Myös kahden erillisen näytön käyttö on herättänyt entistä enemmän kiinnostusta. Jopa 62 prosenttia vastaajista haluaisi käyttää kahta näyttöä tietokoneensa kanssa. Valitettavasti läheskään kaikissa tietokonemalleissa tämä ei onnistu ilman lisälaitteita tai -sovittimia.

Targuksen valikoimasta löytyy onneksi apua yllämainittuihin ongelmiin. Etenkin lisänäytön ja entistä laajempien liitäntävaihtoehtojen saralla on tarjolla apua Targuksen laajasta valikoimasta. Lisää tehoa käyttöön saadaan myös huippunopeasta USB 3.0 -liitännästä.

Targus USB 3.0 SuperSpeed Dual Video Docking Station with Power (ACP71EU)
Omalla virtalähteellään varustettu Targus USB 3.0 SuperSpeed Dual Video Docking Station with Power on kannettaville tietokoneille tarkoitettu monipuolinen telakkaratkaisu. Siihen voidaan liittää vaivatta ulkoisia näyttöjä (DVI-I- & HDMI-liitännät), hiiri, erillinen näppäimistö ja muita vastaavia laitteita. Telakan USB 3.0 -liitännät puolestaan ovat jopa kymmenen kertaa USB 2.0 -liitäntää nopeampia. Telakan varustuksiin kuuluukin kaksi SuperSpeed USB 3.0 -liitäntää, neljä USB 2.0 -liitäntää sekä latausliitäntä, joka sopii useimmille kannettaville tietokoneille, jotka käyttävät 90 watin laturia. Lisäksi telakassa on sisään- ja ulostulot äänelle, ethernet-liitin sekä paikka turvalukitukselle. Telakan mukana toimitetaan myös 60 senttimetrin USB 3.0 -kaapeli ja virtalähde.

Targus USB 3.0 Dual Video Docking Station (ACP70EU)
Targus USB 3.0 Dual Video Docking Station on kätevä ja kevyt telakkaratkaisu kannettaville tietokoneille. Telakka on suunniteltu laajentamaan tietokoneen liitäntävalikoimaa ulkoisiin näyttöihin ja lisälaitteisiin, kuten hiiriin, näppäimistöihin ja muihin USB-liitäntäisiin laitteisiin. Lisäksi se soveltuu tueksi kannettavan tietokoneelle tarjoten sille samalla lisäviilennystä. Telakassa on DVI-I- & HDMI-liitännät erillisille näytöille sekä USB 3.0- ja 2.0-liitännät eri lisälaitteille. Lisäksi telakassa on sisään- ja ulostulot äänelle sekä ethernet-liitin.

Targus USB 3.0 SuperSpeed Dual Video Docking Station with Powerin ja Targus USB 3.0 Dual Video Docking Stationin suositushinnat ovat 299 ja 249 euroa. Kaikki hinnat sisältävät 23 prosentin arvonlisäveron.

Nettikysely järjestettiin Suomessa syyskuussa 2012 ja siihen vastasi 786 henkilöä.

www.targus.com/uk/accessories_docking.asp
www.facebook.com/targusfinland

Suomalaiset jälleenmyyjät
www.targus.com/global/reseller.asp?countryid=47

Suomalaiset tukkujakelijat
ALSO Finland Oy, puh: 03 213 6100, www.also.fi
Techdata Finland Oy, puh: 0201 553 636, www.techdata.fi
PAN Vision Oy, puh: 010 843 8400, www.panvision.com

Targus
Targus kehitti maailman ensimmäisen laukun kannettaville tietokoneille yli 25 vuotta sitten. Kehitämme yhteistyössä pc-valmistajien, yritysasiakkaiden ja jälleenmyyjien kanssa laukkujamme jatkuvasti paremmiksi, jotta ne täyttäisivät kaikki asiakkaidemme tarpeet. Siksi voit olla varma Targuksen laukkujen huippulaadusta, monipuolisista ominaisuuksista ja tietokoneesi varmasta suojasta. Kaikilla Targuksen laukuilla on maailmanlaajuinen elinikäinen takuu. Targus tarjoaa lisäksi täydellisen tuoteperheen kannettavien tietokoneiden tarvikkeita. Tuoteperheeseen kuuluu hiiriä, keskittimiä, porttireplikaattoreita, lukkoja, virtalähteitä, jne. Tuotteilla on yhteinen nimittäjä: Ne ovat huippulaadukkaita, innovatiivisilla ominaisuuksilla varustettuja sekä kooltaan kompakteja ja kevyitä, jotta ne sopisivat täydellisesti tämän päivän mobiilikäyttäjille! Targus Group Internationalilla on toimistoja ympäri maailman ja se myy tuotteitaan 145 maassa.