Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniltään keräämien tietojen mukaan Suomen pelimarkkinoiden kokonaisarvo kuluttajahinnoin oli vuoden 2011 kuuden ensimmäisen kuukauden aikana noin 27,9 miljoonaa euroa (1-6/2010: 39,6 miljoonaa euroa). Suomessa myytiin pelejä ensimmäisen puolen vuoden aikana noin 831 000 kappaletta (1-6/2010: 1 175 000 kpl).

”Pelien myyntimäärät olivat vajaan 30 prosentin laskussa edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Alkuvuonna suuret megahitit olivat vähissä ja markkinat muutenkin tuntuivat hieman vetävän happea odotellessaan kesän ja loppuvuoden kovimpia uutuuksia. Loppuvuoden pelimyynnistä odotetaan vahvaa ja odotuksena onkin, että vähintäänkin edellisvuoden kokonaisluvut saavutetaan”, kommentoi FIGMA ry:n toiminnanjohtaja Thomas Westerberg alkuvuoden lukuja.

Arvossa mitattuna pelien markkinaosuudet jakautuivat seuraavasti: PC-pelit 15,8 %, käsikonsolipelit 11,3 % (Nintendo DS 7,5 %, Nintendo 3DS 2,5 %, Sony PSP 1,2 %), kotikonsolipelit 72,9 % (Microsoft Xbox 360 19,1 %, Nintendo Wii 14,2 %, Sony PlayStation 2 2,4 % ja Sony PlayStation 3 37,2 %).

Kappalemäärin mitattuna pelien markkinaosuudet jakautuivat seuraavasti: PC-pelit 19,9 %, käsikonsolipelit 12,4 % (Nintendo DS 7,5 %, Nintendo 3DS 1,8 %, Sony PSP 3,1 %), kotikonsolipelit 67,7 % (Microsoft Xbox 360 15,6 %, Nintendo Wii 14,5 %, Sony PlayStation 2 7,3 % ja Sony PlayStation 3 30,3 %).

”PlayStation 3 on pitänyt pintansa suosituimpana pelialustana, mutta haastajat tarjoavat myös paljon hienoa pelattavaa loppuvuodelle. Kölnin Gamescom-messujen perusteella tarjontaa riittää kaikille alustoille yllin kyllin ja on vaikea sanoa miten tilanteet loppuvuonna muuttuvat. Uskoisin, että pelit näkyvät mainosvälineissä todella runsaasti syksyn aikana ja sehän on omiaan lisäämään kuluttajien kiinnostusta niin peleihin kuin pelikonsoleihinkin. Ensi viikolla alkaa koko syksyn jatkuva lanseerausten tulva ja kuluttajien kukkaronnyörit ovat valmiina avautumaan.” toteaa Westerberg tyytyväisenä.

FIGMA
Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniä ovat ALSO, AMO, Electronic Arts, Microsoft, Namco Bandai, Nordic Softsales, Nordisk Film, PAN Vision ja Warner Bros.
FIGMA julkaisee Suomen virallista listaa. Suomen suosituimpien pelien lista julkaistaan kahden viikon välein.

FIGMA julkaisee jäsentensä pelimyyntitilastot kolmen kuukauden välein. Lista ja pelimyyntitilastot löytyvät osoitteesta www.figma.fi.

Lisätietoja internetissä
www.figma.fi

Lisätietoja

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry
Toiminnanjohtaja Thomas Westerberg
050 – 463 1156
thomas.westerberg@figma.fi

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry
Hallituksen puheenjohtaja Riku Olkkonen
050 – 505 1966
riku.olkkonen@panvision.com

Viestintätoimisto Visionist
Tiedottaja Jiri Koivuniemi
040 – 837 8097
jiri.koivuniemi@visionist.fi