Maailman kovatasoisin digitaalisen autourheilun kansallinen sarja palaa radoille ensi viikonloppuna.

Finnish Sim Racing Association ry järjestää jo seitsemättä kertaa mestaruustaistelun suomen nopeimman virtuaalisen ratakuljettajan tittelistä. Sarjan kirkkain kärki tullaan palkitsemaan yli 10 000 euron arvoisella palkintopotilla.

iRacing-simulaattorilla ajettavassa sarjassa on jälleen jaossa kaksi SM-titteliä, sillä sarjalla on SM-arvo niin elektronisen urheilun SEUL-lajiliitolta kuin AKK-autourheiluliitolta.

Alkavan kauden autoksi valikoitui kestävyyskilpailujen MM-sarjassakin ansioitunut Dallara P217 Le Mans -prototyyppi, joka ajoneuvoluokaltaan sijoittuu formula- ja perinteisten koppiautojen välimaastoon. Tämä 4,2 litran V8 murahtaa käyntiin ensimmäisen kerran sunnuntaina 30.1.2022 Yhdysvaltojen Floridassa sijaitsevalla Daytona International Speedwaylla. Yle esittää kilpailun suorana lähetyksenä klo 19.00 Yle Areenassa ja Yle E-urheilun Twitch.tv-kanavalla. Kilpailun selostavat Ossian Puhakka, Kalle Parviainen ja Joni Takanen.

Sarjaan ilmoittautuneesta 119 kuljettajasta 40 karsiutuu sunnuntain kilpailutapahtumaan lauantaina ajettavan esikarsinnan perusteella. Itse kilpailutapahtuma koostuu aika-ajosta, ja 60 minuutin lähdöstä. Viiden ajetun osakilpailun jälkeen 19 nopeinta + hallitseva mestari lunastavat paikkansa kesällä ajettavaan finaalitapahtumaan.

Tulevan kauden pääyhteistyökumppanina on Logitech. Muita kumppaneita ovat Webasto, Samsung ja Jimm’s PC-Store.

www.simracing.fi (kuljettajaesittelyt)
https://areena.yle.fi/tv (suora lähetys sunnuntaina klo 19.00)
https://www.twitch.tv/yleeurheilu  (suora lähetys sunnuntaina klo 19.00)
https://1drv.ms/u/s!Avh8gGYzxU_vh_JKBGF3OuNkG6sI5w?e=GI1huX (kuvia)