Pelejä sekä ihmisen ja tietokoneen välistä vuorovaikutusta käsittelevä konferenssi CHI PLAY julkaisi akateemisen tutkimuksen maailman ensimmäisestä kahden pelaajan trampoliinipelistä.

Super Stomp on trampoliinipelialusta ValoJumpille tehty peli ja sen on julkaissut suomalainen innovatiivinen pelikehittäjä Valo Motion. Heidän tuotteissaan yhdistyvät lisätty todellisuus, liikunta ja tietokonepelien pelaaminen. Akateeminen tutkimus toteutettiin yhdessä Aalto-yliopiston kanssa.

Akateemisessa tutkimuksessa tuodaan esiin, miten Super Stomp tarjoaa pelaajille voimaannuttavan kokemuksen kehittyneellä tietokonenäöllä, liikkeiden liioittelulla sekä monipuolisilla pelisuunnittelutekniikoilla. Super Stomp liioittelee virtuaalisia hyppyjä säilyttäen samalla tarkan pelihahmojen hallinnan. Siten pelaaja voi tuntea olevansa supersankari pelimaailmassa. Tutkimus osoitti, että ihmisillä oli hauskaa pelatessaan Super Stompia.

Tutkimus paljasti myös, että peli sai erittäin korkeat pisteet psykologisissa mittauksissa, jotka koskivat motivoitumista fyysiseen aktiivisuuteen sekä siitä saatavaa nautinnon tunnetta. Super Stompin kaltaiset pelit voivat siis olla erinomaisia fyysisen harjoittelun motivaattoreita.

Valo Motionin Super Stomp -trampoliinipeli esitellään kansainvälisessä CHI PLAY -tutkimuskonferenssissa. CHI PLAY on kansainvälinen ja monitieteinen konferenssi (ACM SIGCHI) tutkijoille ja ammattilaisille kaikilla leikkimisen, pelaamisen sekä ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen (HCI) alueilla. Konferenssi pidetään 22.– 25.10.2019 Barcelonassa, Espanjassa.

Tämä artikkeli ei ollut ensimmäinen CHI PLAY:n julkaisema akateeminen tutkimus koskien Valo Motionin pelejä. CHI PLAY on jo aiemmin julkaissut tutkimuksia laajennetun todellisuuden kiipeilyseinäpelialustasta ValoClimbistä vuoden 2016 ja 2014 CHI PLAY-konferenseissa.

Valo Motionin tuotteista on kirjoitettu useita akateemisia artikkeleita, jotka perustuvat Valo Motionin toimitusjohtajan, tohtori Raine Kajastilan tutkimuksiin. Ne ovat auttaneet Valo Motionia luomaan kaikkialla maailmassa suosittuja tuotteita. Joihinkin tutkimusaiheisiin on kuulunut muun muassa se kuinka tekniikkaa voidaan käyttää motivoimaan ihmisiä liikkumaan tai oppimaan urheilutaitoja. Joissakin tutkimuksissa tutkittiin myös vuorovaikutuksen tai turvallisuuden toteutettavuutta tuotteissa, jotka yhdistävät lisättyä todellisuutta, liikuntaa ja tietokonepelien pelaamista.

Valo Motion jatkaa yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa pelien tutkimisen saralla, vaikka ValoClimb ja ValoJump ovat nyt molemmat kaupallisia tuotteita. Näitä akateemisia tutkimuksia käytetään tuotteiden käytettävyyden, turvallisuuden ja hauskuuden vahvistamiseen.

Tulevaisuuden urheilun ja pelien luoja Valo Motion julkaisi innovatiivisen Super Stomp -liikuntapelin trampoliineille aiemmin tänä vuonna. Ensimmäistä kertaa kaksi trampoliinihyppelijää voivat pelata ja olla vuorovaikutuksessa turvallisesti yhdessä. Molemmat näyttäytyvät samassa pelin virtuaalimaailmassa, vaikka hyppivät omilla trampoliineillaan. Super Stompista tuli välitön hitti, kun se julkaistiin ensimmäisen kerran ainoastaan kahdeksan kuukautta sitten. Nyt keskimääräinen Super Stomp -yksikkö on kovassa käytössä, sillä sitä pelataan ympäri maailman noin 1330 kertaa päivässä.

https://youtu.be/bSHxNkxMr74 (Super Stomp -video)
https://dl.acm.org/authorize.cfm?key=N695191 (Super Stomp -tutkimus: ”Super Stomp study: “Movement Empowerment in a Multiplayer Mixed-Reality Trampoline Game”)
https://dl.acm.org/citation.cfm?id=2858450 (Aiempi ValoClimb-tutkimus: ”The augmented climbing wall: high-exertion proximity interaction on a wall-sized interactive surface”)

Valo Motion / Fana Immonen, fana@valomotion.com, 044 2373770

Viraali-ilmiö Valo Motion
Valo Motion on kasvanut viraalivideoidensa ansioista menestyväksi kasvuyritykseksi, jolla on yli 280 kumppanipaikkaa ympäri maailmaa. Yhtiöstä on tullut laajennetun todellisuuden kunto- ja perheviihdetuotteiden markkinajohtaja. Sen tuotteita käytetään jo yli 50 maassa aktiviteetti- ja trampoliinipuistoissa, kunto- ja kiipeilykeskuksissa sekä viihdekeskuksissa – jopa museoissa ja ostoskeskuksissa.

Tuhannet ihmiset ympäri maailmaa nauttivat Valo Motionin seinäkiipeily- ja trampoliinipeleistä joka päivä. ValoClimb- ja ValoJump-pelialustat vetoavat urheilijoihin, pelaajiin ja kaikkiin, jotka etsivät hauskaa uutta toimintaa tai tavallisesta poikkeavaa tapaa kuntoilla.

Valo Motion on saavuttanut yli 150 miljoonaa viraalivideonäyttöä ValoClimb-kiipeilypeleistään kuvatulla videollaan. Video on näkynyt ympäri maailmaa suosituilla videokanavilla, kuten Discovery Channel, MTV, Redbull, MotherBoard, Buzzfeed ja Unilad. Valo Motion on päätynyt useita kertoja myös “internetin etusivulle” Redditiin.