Pelikonsoli-, mobiili- ja tietokonepelien johtava julkaisija, Ubisoft (www.ubi.com) julkisti tänään ainutlaatuisen Predictive World -kokemuksen, joka ennakoi ihmisten elämän tapahtumia suorastaan pelottavan tarkasti. Tehokkaasti big dataa hyödyntävä algoritmipohjainen kokemus rakentaa ennusteensa ihmisen verkkojalanjäljen perusteella. Algoritmi hyödyntää muun muassa Facebookista saatavaa julkista tietoa ja tykkäyksiä.
Cambridgen yliopiston psykometriikan keskuksen kanssa yhteistyössä luotu Predictive World -kokemus hyödyntää valtavia tietomääriä ennakoidessaan tavallisten ihmisten elämää ja sen tapahtumia. Tieteelliseen tutkimukseen ja todelliseen tietoon perustuva kokemus on oivallinen esimerkki siitä, mitä kaikkea helposti saatavalla tiedolla voidaan tehdä.
Luomme joka päivä peräti 2,5 miljardia gigatavua tietoa ja dataa itsestämme. Tähän kaikkeen lukeutuvat toimemme niin sosiaalisessa mediassa kuin myös tekemämme verkko-ostokset. Onkin tätä päivää, että esimerkiksi työnhaussa hyödynnetään sosiaalisista verkostoista saatavaa tietoa ennen suosituskirjeiden lukemista. Lainaa pankista haettaessa hakemuksen läpi meneminen saattaa riippua henkilökohtaisista ja yksityisistä terveystiedoista. Joissain amerikkalaiskaupungeissa poliisi voi lähestyä yksityishenkilöitä sen perusteella kuinka todennäköiseksi heidän katsotaan syyllistyvän rikokseen. Nämä tiedot perustuvat muun muassa ikään, etnisyyteen, sukupuoleen ja sosiaaliseen taustaan.
Big data ja ennakoivat algoritmit ovat myös keskeinen teema Ubisoftin tulevassa avoimen maailman Watch Dogs 2 -toimintapelissä. Tarinan päähenkilö Marcus Holloway on väärin perustein profiloitu rikolliseksi. Profiloinnista puolestaan vastaa automatiikkaan perustuva ctOS-käyttöjärjestelmä, joka kerää tietoja jokaisesta kansalaisesta.
Predictive World ja Watch Dogs 2 muistuttavat nykypäivän ääriverkostoituneesta maailmasta, jossa järjestelmällinen tiedonkeruu ja tiedonkäsittely merkitsevät uutta aikakautta alati kasvavassa valvontayhteiskunnassa. Samalla tämä kaikki on uhka yksilön vapaudelle. Siinä missä vastaavaa tapahtuu Watch Dogs 2:n kuvitteellisessa pelimaailmassa, Predictive World antaa karun esimerkin tiedon hyödyntämisestä tavalla, jota suuryritykset, valtiot ja rikolliset voivat toteuttaa omilla tahoillaan omiin tarkoitusperiinsä. Predictive World auttaakin pelaajia ymmärtämään millaisen taustan todellisuus tuo tämänkaltaiselle dystopiakuvaukselle.
Predictive World perustuu Cambridgen yliopiston psykometriikan keskuksen luomille algoritmeille. Ne käyttävät tietolähteinään yli kuuden miljoonan tutkimuskohteen esimerkkitietoja. Käytössä on ollut yli 6,5 miljardia datapistettä, jotka kaikki muodostavat osan jokaisen yksilön digitaalisesta jalanjäljestä. Tähän kaikkeen valtavaan tietomäärään perustuvat myös Predictive Worldin tekemät ennusteet ja arviot. Jokaisesta yksilöstä pystytään tekemään yli 60 erilaista ennustetta. Näihin sisältyvät ennusteet muun muassa henkilökohtaisista taipumuksista, älykkyydestä, eliniästä ja taloudellisista riskeistä.
Tämä dynaaminen ja muokkautuva kokemus yhdistää tosiasiat toisiinsa tavalla, josta voidaan laskea monia eri asioita. Näitä ovat esimerkiksi palkka, sukupuoli, sijainti ja jopa todennäköisyys päätyä henkirikoksen uhriksi. Vielä tärkeämpää on se, että ihmiset voivat nähdä eri asioiden yhteyden toisiinsa ja tehdä näin päätöksiä, jotka vaikuttavat asioiden todennäköisyyksiin. Ihmiset voivat vaikuttaa elämäänsä myönteisesti saamalla hyödyllistä tietoa itsestään. Predictive World antaakin oivallisen kuvan valtavan tietomäärän hyödyllisyydestä kenelle tahansa, jolle tieto on saatavilla.
Ubisoft on myös osallistunut VICE User Profiled -dokumenttiohjelman tekemiseen. Tämän kaksiosaisen ohjelman tarkoituksena on saada ihmiset ymmärtämään entistä paremmin valtavien tietomäärien mahdollisuuksia ja uhkakuvia. Linkit dokumenttiohjelman jaksoihin löytyvät alta.
Watch Dogs 2 -toimintapeli tulee myyntiin 15. marraskuuta PlayStation 4- ja Xbox One -pelikonsoleille. Peli ilmestyy pari viikkoa myöhemmin PC-tietokoneille 29. marraskuuta. Kaikki PlayStation 4 -pelaajat saavat lisäksi ilmaisen 30 päivän tutustumisedun pelin julkaisun jälkeiseen ladattavaan lisäsisältöön. Pelin ikäraja on PEGI 18.
Lisätietoja internetissä
http://watchdogs.com/predictiveworld (Predictive World -kokemus)
https://youtu.be/-mjMsxZSjqs (VICE User Profiled 1 -dokumenttiohjelma)
https://youtu.be/cxX4CIdmlpk (VICE User Profiled 2 -dokumenttiohjelma)
https://youtu.be/l7L2ts3KAdE (Watch Dogs 2 Predictive World -esittelyvideo)
http://bit.ly/1tjsPL7 (Watch Dogs 2 -kuvia)
Ubisoft
Ubisoft on maailman johtava interaktiivisten viihdetuotteiden tekijä, julkaisija ja jakelija, jolla on laaja valikoima maailmanluokan pelibrändejä, kuten Assassin’s Creed, Just Dance, Watch Dogs, Tom Clancy’s -pelisarja, Rayman ja Far Cry. Ubisoftin maailmanlaajuinen pelistudioiden ja myyntitoimistojen verkosto on sitoutunut toimittamaan omaperäisiä ja muistettavia pelikokemuksia kaikilla suosituilla pelialustoilla mukaan lukien pelikonsolit, älypuhelimet, tablettilaitteet ja tietokoneet. Ubisoftin myynti vuonna 2015-2016 oli 1,394 miljardia euroa. Lisätietoja osoitteessa www.ubisoftgroup.com.