Uudenlainen DIODI-kauppapaikka avaa taiteilijoille mahdollisuuden herättää teoksensa eloon ja myydä niitä helposti taiteen ystäville.
Suomalaisen digialan pitkäaikainen vaikuttaja ja Visionist-viestintätoimiston perustaja Jiri Koivuniemi julkisti huhtikuussa oman DIODI-digikorujen konseptin ja vähän myöhemmin laajensi sitä DIODI X -kumppanituotteiden verkkokaupaksi. Nämä kumppanituotteet voivat olla ainutlaatuisia taideteoksia tai muita design- ja käyttötuotteita. Kaikille niille yhteistä on se, että DIODI-konseptin avulla ne voidaan herättää eloon myös digimaailmassa. Kaikissa teoksissa alkuperätiedot on tallennettu nfc-siruun, joka avaa digisisältösivun teosta hellästi älypuhelimella koskettaessa.
”DIODI-kauppapaikka on oiva paikka myydä omia teoksiaan ja samalla herättää ne eloon digimaailmassa”, Jiri Koivuniemi kommentoi. ”Monet taiteilijat haluaisivat markkinoida ja myydä tuotteitaan aktiivisemmin, mutta eivät joko osaa tai muuten kykene, koska kaikki aika ja energia menee taiteen tekemiseen. Teokset voi saada DIODI-kauppapaikkaan myyntiin nopeasti ja jokainen taiteilija saa tarvitsemansa henkilökohtaisen avun ja huomion. DIODI-konsepti tuo teoksiin myös aivan uuden digitaalisen ulottuvuuden.”
DIODI-kauppapaikan ensimmäiset kumppaniteokset ovat kalloihin ja ympyrän muotoihin erikoistuneen taiteilija Minna Pyykölän käsialaa. Hän on maalannut kalloja vuodesta 2019 lähtien. Matkoillaan Meksikossa hän ihastui kallojen monikerroksiseen symboliikkaan ja tapaan, jolla ne kantavat muistoa ja elämää sekä iloa ja kuolemaa. Omissa kalloteoksissaan hän on tutkinut symboliikkaa ja tarinoita luomalla uniikkeja teoksia unohtamatta kallojen alkujuuria. Hän maalaa myös tauluja, joissa toistuva ympyrän muoto on pysyvä ja kaikessa on läsnä pehmeä valo ja vahva muoto.
”Ihastuin DIODI-konseptiin ymmärtäessäni sen vahvan tarinavetoisuuden ja miten se tuo uusia ulottuvuuksia teoksiini”, kommentoi Minna Pyykölä. ”Hienoa olla mukana luomassa jotain uutta ja erilaista. Nyt maalauksiani sekä kallojani on mahdollisuus saada diodisoituna yhdistäessämme digitaalisuuden, personoimisen, käsityön ja taiteen toisiinsa. Näillä eväin voimme toteuttaa persoonallisia ja vahvan tarinan sisältäviä lahjoja itselle tai läheisille.”
Lisätietoja
www.diodi.fi
www.diodi.fi/kallosivu (esimerkki digisisältösivusta)
DIODI-kuvia
DIODI-digikorut
Ainutlaatuisissa DIODI-digikoruissa yhdistyvät silmiä hivelevä luovuus uudenlaisiin teknologioihin. Jiri Koivuniemen käsityönä tekemät DIODI-digikorut ovat moniteemaisia ja niissä kaikissa on ohjelmoitava nfc-siru. Ulkoasu vaihtelee teknologiateemoista minimalistisiin ja värikkäisiin geometrisiin muotoihin. Jokainen DIODI-digikoru on ainutlaatuinen ja yksilöllinen keräilykappale eikä toista täysin samanlaista maailmasta löydy. Koru avaa henkilökohtaisen digisisältösivun älypuhelimella teosta hellästi koskettaessa. Osa digisisällöstä on suunnittelijan ja tekoälyn yhteinen näkemys korusta virtuaalimaailmassa. Toinen osa sisällöstä voi olla korun hankkijan omaa sisältöä. Näin koru voi toimia esimerkiksi ostajan omana virtuaalisena käyntikorttina tai vaikkapa syntymäpäivä- tai häälahjana.
Jiri Koivuniemi
Suomalaisen digialan pitkäaikainen vaikuttaja ja Visionist-viestintätoimiston perustaja Jiri Koivuniemi on toiminut 1980-luvun lopulta alkaen digitekniikan, pelien ja muun viihteen parissa. Lisätietoa löytyy Jirin virtuaalisesta käyntikortista osoitteessa www.diodi.fi/jirikoivuniemi.
Visionist
Vuonna 2001 perustettu Visionist-viestintätoimisto jatkaa toimintaansa aiempaan tapaan tarjoten tietämystä ja selkeitä viestintä-, markkinointi- ja konsultointiratkaisuja digitekniikan ja viihteen aloilta. Lisätietoa osoitteessa www.visionist.fi.