Hyvinvoiva pelistudio pitää huolta myös pelaajayhteisöstään

Kajaanilainen pelinkehittäjä Critical Force panostaa sekä omaan että pelaajayhteisönsä hyvinvointiin. Elektroniseen urheiluun sopiva Critical Ops -mobiilipeli on kehitetty tutkitusti hyvinvoivien työntekijöiden työpanoksella.

Työhyvinvointia seurataan
Suomalainen vakuutusyhtiö tutki keväällä 2017 Critical Forcen työntekijöiden työhyvinvointia. Tutkimuksen tärkein yksittäinen tulos on QWL-indeksi (Quality of Working Life), joka kuvaa henkilöstön suorituskykyä. Tämä indeksi yhdistää työn sujuvuuden, turvallisuuden, työyhteisön yhteenkuuluvuuden ja työn koetun kannustavuuden tunteet. Critical Forcen työelämän laatuprosentti oli huikeat 80, kun yritysten keskiarvo on yleensä 63 prosenttia ja erinomaiseksi määritellään yleensä 75 prosenttia.

”Tutkimustulosten perusteella voimme todeta, että olemme poikkeuksellisen hyvinvoiva ja tehokas yritys”, iloitsee Critical Forcen toimitusjohtaja Veli-Pekka Piirainen. ”Työntekijöiden hyvinvointi on meille äärimmäisen tärkeää. Pelialan työntekijöille loppuunpalaminen on todellinen uhka, koska lähes aina työhön suhtaudutaan intohimoisesti. Haluamme tehdä kaikkemme tukeaksemme tiimiläisiämme.”

“Kaikki Critical Forcen työntekijät ovat uskomattoman ystävällisiä ja kilttejä. Se tekee päivittäisestä työntekemisestä erittäin nautinnollista. Critical Force hemmottelee meidät piloille”, kertoo Critical Forcen ohjelmoija Agustin Petrini.

Myös pelaajayhteisöstä huolehditaan
Alusta alkaen Critical Force on kuunnellut tarkasti pelaajayhteisöään. Studion lippulaivapeli Critical Opsia on kehitetty vahvasti pelaajayhteisön tuella alkumetreiltä saakka. Peli julkaistiin pelaajille jo vuonna 2015, vaikka pelin valmistuminen ja virallinen julkaisu ovat vasta tulossa. Pelaajien kanssa pidetään paljon yhteyttä sosiaalisen median ja pikaviestimien välityksellä. Critical Forcen ylläpitämissä omissa kanavissa on miltei puoli miljoonaa seuraajaa.

“Saamme erityisen paljon erityisen arvokasta palautetta isoilta klaaneilta ja pro-pelaajilta. Monesti palaute tulee asioista, joita emme edes olleet osanneet itse kuvitella”, sanoo Critical Forcen pääsuunnittelija Tim Spaninks. “Tämä johtuu siitä, että pro-pelaajat vievät pelin ihan kokonaan uudelle tasolle ja tähän meidän on ollut erittäin haastavaa valmistautua etukäteen.”

Yksi tapa pitää yhteyttä pelaajayhteisön kanssa on vaikuttajaviestintä tubettajien kanssa. Critical Forcen yhteisömanagereilla on käytössään erityinen vaikuttajaohjelma, johon Critical Opsista videoita tekevät pelaajat voivat hakea. Ohjelman puitteissa tubettajille annetaan tukea muun muassa näyttämällä heidän videoitaan sosiaalisessa mediassa, pelin kotisivuilla ja pelissä itsessään. Ohjelman alussa tubettajia tuotiin myös vierailulle Kajaanin toimistolle.

“Lempityötehtäväni on työskenteleminen yhteisölle tehtävien nettilähetyksien kanssa”, hehkuttaa Critical Forcen yhteisömanageri Watkins Lam. “Todella nautin yhteisömme kanssa keskustelusta ja palautteen saamisesta.”

Critical Force on suomalainen menestystarina vailla vertaa
Critical Force sai yrityksenä alkunsa viisi vuotta sitten, kun yrityksen toimitusjohtaja Veli-Pekka Piirainen ja pieni koodaritiimi tekivät ensimmäisen prototyypin FPS-verkkoräiskintäpelistä älypuhelimille. Tästä prototyypistä syntyi välivaiheiden kautta Critical Ops -mobiilipeli, joka soveltui erinomaisesti elektronisen urheilun alustaksi. Siitä lähtien Critical Force on tehnyt pioneerityötä elektronisen mobiiliurheilun kehittämisessä.

Viimeiset pari vuotta ovat olleet Critical Forcelle erittäin merkittäviä. Kesällä 2016 yritys muutti nykyisiin tiloihinsa Kajaanin keskustassa ja sen jälkeen näitä tiloja onkin laajennettu ahkerasti. Syksyllä 2016 Critical Force sai neljän miljoonan euron siemenrahoituksen etelä-korealaiselta pelijulkaisujätti NHN Entertainmentilta. Tämä on yksi suurimmista siemenrahoituksista suomalaiselle peliyritykselle koskaan.

Critical Force on kasvanut runsaassa vuodessa noin 15 hengen ydintiimistä peräti 60 peliammattilaisen perheeksi. Työntekijöitä yrityksessä on 13 eri kansallisuudesta. Työntekijöitä on Kajaanin lisäksi Seoulissa Etelä-Koreassa ja Los Angelesissa Yhdysvalloissa.

Critical Force valittiin myös vuoden 2016 parhaaksi suomalaiseksi pelinkehittäjäksi.

Lisätietoa
http://criticalforce.fi/presskit/
http://bit.ly/2k6o32v (kuvia ja videoita)
https://youtu.be/U6U1XwvMmhs (Critical Ops -trailerivideo)