Suomen parhaat pelit ja pelialan ilmiöt palkittiin pelinkehittäjien gaalassa

Ensimmäistä kertaa Suomen pelinkehittäjät ry:n toimesta järjestetty The Finnish Game Awards -gaala palkitsi vuoden 2013 parhaat pelit, vuoden ilmiön ja vuoden tulokkaan. IGDA puolestaan palkitsi pelialan vapaaehtoistyöntekijöitä ja Barona julkaisi pelirekrytointiin erikoistuneen palvelunsa. Myös pelaavan yleisön suosikki sai oman palkintonsa.

FGA2014

Suomen pelialaa juhlistava The Finnish Game Awards -gaala uudistui tänä vuonna. Ensimmäistä kertaa gaalassa juhlitaan pelkästään suomalaisia pelejä ja pelinkehittäjiä.

”Peliala on noussut ripeästi Suomen kulttuuriviennin veturiksi nopeasti kasvavan pelinkehittäjäjoukon siivittämänä. Siksi on luonnollista, että ala saa vihdoin oman pelien tekijöihin ja pelien tekemiseen keskittyneen gaalansa muiden kulttuurialojen tavoin”, toteaa Suomen pelialan keskuksen johtaja KooPee Hiltunen.

Menestyksellistä pelivuotta 2013 juhlistettiin ravintola Tivolissa 15.4.2014 pidetyssä gaalassa, jossa jaettiin myös vuotuiset pelialan palkinnot. Alla olevien palkintojen lisäksi myönnettiin IGDA:n erityistunnustukset vapaaehtoistyöstä pelialalla. Eri kategorioiden voittajaehdokkaat on listattu tämän tiedotteen lopussa.

Vuoden 2013 suomalainen peli: Resogun, tekijänä Housemarque
Vuoden 2013 suomalainen peli -palkinnon tuomaristona toiminut Suomen pelinkehittäjät ry:n hallitus perusteli valintaansa seuraavasti: ”Vuoden suomalainen peli todistaa, että tälläkin alalla yritys voi elää, kukoistaa ja menestyä hyvin pitkään. Se todistaa myös sen, että pelinteon perusarvot voi hallita joko hyvin tai loistavasti. Vuoden suomalainen peli on omalla alustallaan arvostelumenestys, jota pelaava yleisökin rakastaa.”

Vuoden 2013 suomalainen tulokas: Facepalm Games
Vuoden 2013 suomalainen tulokas -palkinnon tuomaristona toiminut Suomen pelinkehittäjät ry:n hallitus perusteli valintaansa seuraavasti: ”Suomi on pieni maa. Suomi on myös perinteisesti pienten ja lahjakkaiden kehittäjien ja lahjakkaiden kehittäjätiimien maa. Vuoden 2013 suomalainen tulokas liittyy pitkään jatkumoon indiestudioita, joista tuli tai on jonain päivänä vääjäämättä tuleva jotain suurta.”

Vuoden 2013 suomalainen ilmiö: Theory Interactiven saama yhteisörahoitus pelilleen Reset
Vuoden 2013 suomalainen ilmiö -palkinnon tuomaristona toiminut Suomen pelinkehittäjät ry:n hallitus perusteli valintaansa seuraavasti: ”Vuoden ilmiö ja joulun ihme todistavat, että kansan käsi on edelleenkin karttuisa ja yhteisörahoitus on peliyrityksillekin realistinen vaihtoehto. Yhteisörahoitus voi jatkossakin olla monen pienen ja laadukkaan indietuotannon mahdollistaja. Kaino toivomus lainlaatijalle: prosessia voisi helpottaa.”

Vuoden 2013 suomalainen yleisön suosikki: Resogun, tekijänä Housemarque
Vuoden 2013 suomalainen yleisön suosikki ja Pelit-lehden perinteisen Kyöpeli-palkinnon saaja on myös Vuoden 2013 suomalainen peli -palkinnon voittanut Housemarquen Resogun.

Lisätietoja internetissä
http://www.neogames.fi
http://www.igda.fi
http://www.pelinkehittajat.fi
http://bit.ly/1l0LBwp (painokelpoinen kuva)

Lisätietoja
KooPee Hiltunen, johtaja, Neogames Finland ry
+358 40 532 4176
koopee@neogames.fi

Tietoa voittajaehdokkaista

Vuoden 2013 suomalainen peli -ehdokkaat
Badland / Frogmind: Pelkistetyssä ulkoasussaan loistelias Badland nousi ilmestyessään välittömästi globaalin mielenkiinnon kohteeksi äärimmäisen kilpailluilla mobiilipelimarkkinoilla.
The Swapper / Facepalm Games: Erilaisia pulmia ja luovaa ajattelua sisältävä avaruusseikkailu on visuaalisesti vaikuttava ja tunnelmallinen tasoloikkapeli, joka nousi PC-pelien tähdeksi.
Resogun / Housemarque: Sorminäppäryyttä vaativassa räiskintäpelissä on huippuunsa viritettyä pelimekaniikkaa ja upeaa audiovisuaalisuutta, josta tuli välittömästi uuden konsolisukupolven suunnannäyttäjä.
Oceanhorn / CornFox Brothers: Tämä sisältörikas seikkailuroolipeli hurmasi pelaajat ympäri maailmaa alan valtavirtaa uhmaavalla tinkimättömyydellään.

Vuoden 2013 suomalainen tulokas -ehdokkaat
Facepalm Games: Suomalaiskehittäjien valtavirran keskittyessä mobiilipeleihin Facepalm Games takoi itsensä kunnioitettavaan menestykseen vaativilla PC-indiemarkkinoilla.
Frogmind: Frogmind on Johannes Vuorisen ja Juhana Myllyksen vuonna 2012 perustama indiestudio, joka nousi hetkessä maailmanmaineeseen mieleenpainuvalla Badland-pelillään. Temppu, josta moni unelmoi, mutta vain harva pystyy toteuttamaan.
Next Games: Harva yritys onnistuu saamaan työlleen yhtä loisteliaan alun: kuuden miljoonan dollarin alkurahoitus yhdistettynä Walking dead -sarjan kansainvälisiin oikeuksiin on uskomaton saavutus.
Seriously: Huipputiimin ympärille vuonna 2013 perustettu Seriously on onnistunut herättämään kansainvälistä mielenkiintoa jo pelkällä kokoonpanollaan. Täydellinen esimerkki siitä, kuinka maailman pelialan tähdet ovat suomalaisia.

Vuoden 2013 suomalainen ilmiö -ehdokkaat
The Swapper / Facepalm Games: Kaikki menestys ei sikiä mobiliipelien parista. The Swapper on silmiä avaava PC-pelien ilmiö, joka esimerkillään rohkaisee kehittäjiä tarttumaan alan valtavirran ulkopuolisten markkinoiden mahdollisuuksiin.
Next Games: Harva yritys onnistuu saamaan työlleen yhtä loisteliaan alun: kuuden miljoonan dollarin alkurahoitus yhdistettynä Walking dead -sarjan kansainvälisiin oikeuksiin on uskomaton saavutus.
Fingersoft / Hill Climb Racing: Fingersoftin menestys on jokaisen pelikehittäjän unelmien sankaritarina. Yritys ei kuitenkaan ole jäänyt paistattelemaan menestyksen valokeilaan yksin, vaan toimii mobiilijulkaisijana lukuisten aloittavien kehittäjien jäänmurtajana mobiilimarkkinoilla.
Supercell: Supercellin myynti japanilaiselle SoftBankille oli vuoden uutispommi, jonka myötä peliala lopullisesti lunasti paikkansa Suomen teollisuushistoriassa. Se myös osoitti, että pelialaan kohdistetut julkiset panostukset tulevan monin verroin talouskasvuna takaisin.
Reset/Theory Interactive: Huimalla loppukirillään ensimmäisenä suomalaispelinä merkittävän yhteisörahoituksen itselleen turvannut Reset on niin pelikehittäjä- kuin pelaajayhteisön yhteinen valovoimainen ponnistus tulevaisuuteen.