GGNFF_Banner_July25

Tämä uutiskirje jakaa suomalaisen pelialan ilosanomaa kerran kuukaudessa. Sisällön on tarkoitus olla kiinnostava uutiskatsaus niin erillisille uutiskirjeen tilaajille kuin peleistä kiinnostuneille median edustajillekin.

Kesäkuussa suomalaiset peliyritykset toivat markkinoille useita merkittäviä uutuuksia ja päivityksiä. Supercell esitteli SEGA-yhteistyön Squad Bustersissa ja julkaisi uuden evoluutiokortin Clash Royaleen, Remedy lanseerasi uuden yhteistyöpelin Control-maailmaan, ja Nitro Games laajensi Autogun Heroes -brändiään. Fingersoft toi LEGO Hill Climb Adventures+ -pelin Apple Arcadeen, ja Cornfox & Bros julkaisi uuden Oceanhorn-seikkailun. Redbeak Games puolestaan paljasti tulevan Roguebound Pirates -pelinsä, jonka yksin kehittänyt Tuomas Auronen korosti soolokehityksen vapautta ja sen haasteita.

1. Uudet pelijulkaisut ja päivitykset kesäkuussa 2025

  • Supercell julkisti, että Sonic-siili ja muut ikoniset hahmot SEGA:n nopeatempoisesta pelisarjasta ovat saapuneet Squad Busters -peliin. Pelin sisäinen erikoistapahtuma on käynnissä 7. heinäkuuta asti, ja tässä merkittävässä pelisarjojen kohtaamisessa myös Tails ja Knuckles tuovat tunnusomaiset kykynsä ja persoonallisuutensa mukaan taisteluihin.
  • Supercell julkaisi hauskalla koomikko Ismo Leikolan tähdittämällä esittelyvideolla, että yhdeksän pelivuoden jälkeen Clash Royale -pelin Inferno Dragon saa oman evoluutiokortin.
  • Sky Trail on lisännyt Sea of Tranquility -avaruuspelin Steam-kauppapaikkaan ennakkotilattavaksi. Kuuhun sijoittuvassa scifiseikkailupelissä kartoitetaan kuumönkijällä avointa maailmaa.
  • Fingersoftin LEGO Hill Climb Adventures+ -ajopeli on julkaistu Apple Arcade -valikoimaan. Pelissä kohtaavat ikoniset LEGO-maailmat ja Hill Climb Racingin villit fysiikat.
  • Remedy Entertainment julkaisi kolmen pelaajan yhteistyöhön perustuvan FBC: Firebreak -ammuntapelin, joka sijoittuu Control-pelin salaperäiseen maailmaan.
  • Nitro Games julkaisi Autogun Heroes: Supercharged -pelin PC:lle. Vauhdikas toimintapeli jatkaa suositun mobiilipelin tarinaa ja tarjoaa uutta tekemistä sekä faneille että uusille pelaajille.
  • Rovio julkaisi uuden päivityksen Angry Birds Reloaded -peliin. Pelaajat voivat sukeltaa 45 uuteen tasoon, pukea lintunsa uusiin asuihin ja jopa hypätä possujen saappaisiin Egg Hunt -tapahtumassa.
  • Cornfox & Bros julkaisi uuden Oceanhorn-seikkailun PC:lle, iOS:lle ja Androidille. Oceanhorn: Chronos Dungeon on toiminnantäyteinen luolarymistely, joka tuo tuoreen lähestymistavan pelisarjaan ja laajentaa palkittua konseptia tarjoamalla paikallisen yhteistyöpelituen jopa neljälle pelaajalle!

2. Nitro Games kertoo Autogun Heroes -brändin uusista edistysaskelista

Nitro Games on julkaissut useita uutisia Autogun Heroes -brändin kehitykseen liittyen. Uusi Autogun Heroes: Supercharged -peli PC:lle oli mukana Steam Next Fest -tapahtumassa uudella demolla ja koko peli julkaistiin 18. kesäkuuta. Nitro on myös saanut takaisin julkaisuvastuun Autogun Heroes -mobiilipelistä Supersonic from Unityn kanssa tehdyn sopimuksen päätyttyä. Pelin selainversio on yhä pelattavissa pelin virallisella sivustolla. Nitro on avannut uuden fanituotekaupan ja kehittää lisäksi uutta, laajemmalle yleisölle suunnattua peliä Autogun Heroes -maailmaan.

3. Roguebound Pirates nostaa purjeet Redbeak Gamesin rohkeimpana sooloseikkailuna tähän mennessä

Redbeak Games on juuri julkaissut ensimmäisen trailerin pelistä Roguebound Pirates, jota on kehitetty syyskuusta 2024 lähtien. Roguebound Pirates on seikkailullinen roguelike-peli, jossa on syvällinen alusten kustomointi. Pelaaja ryövää laivoja, etsii kadonneita aarteita ja luo pelin tasapainoa rikkovia rakennelmia saavuttaakseen asemansa merien herrana. Pelin on määrä ilmestyä vuoden 2026 ensimmäisellä neljänneksellä.

Kysyimme pari kysymystä pelin yksin kehittäneeltä Tuomas Auroselta. Kysyimme, mikä on haastavinta ja palkitsevinta soolokehityksessä. Tuomas kertoi, että Roguebound Pirates on hänen neljäs yksin tekemänsä peli, joten hän on hyvin tottunut työskentelemään itsekseen. Käytännön tasolla se tekee monista asioista yksinkertaisempia, ja aikaa säästyy viestinnässä ja hallinnassa. Hän pitää siitä, että hänellä on aina tarkka ja ajantasainen kokonaiskuva pelistä niin yleisellä kuin yksityiskohtaisellakin tasolla. On myös iso etu, että saa omistaa pelisuunnittelun täysin ja tehdä vähemmän kompromisseja pelin vision suhteen.

Tietenkään kaikki ei ole aina ruusuista. Ilmeisin haittapuoli yksin työskentelyssä on resurssien puute. Tehtävää on valtavasti, ja kaikki täytyy tehdä itse tai olla varaa ulkoistaa, jolloin täytyy silti käyttää aikaa ulkoistamisen hallintaan. On erittäin tärkeää osata kohdistaa aikansa oikein. Yksin työskentely tarkoittaa todennäköisesti myös sitä, että suunnitteluratkaisut eivät ole aivan niin hiottuja kuin ne voisivat olla tiimissä, jossa saisi jatkuvaa palautetta ja keskustelua. Kaiken kaikkiaan hyvässä tiimissä työskentely olisi todennäköisesti optimaalisin tapa toimia. Mutta yksin kehittäminen on erittäin käytännöllinen vaihtoehto.

Tuleva peli näyttää hyvin erilaiselta verrattuna aiempaan tuotantoon. Miksi muutos? Saman tekeminen käy nopeasti tylsäksi, joten jokaisessa uudessa projektissaan Tuomas yrittää löytää hyvän tasapainon uuden ja innostavan sekä projektin liiketoiminnallisten tavoitteiden välillä. Tämä projekti tuntui hyvältä molemmista näkökulmista. Se on hänen ensimmäinen 3D-projektinsa koskaan, joten uutta opittavaa ja tutkittavaa riittää. Taiteellisesti rajoittuneena henkilönä kolmiulotteisuus tuntuu myös helpottavan myytävän tuotteen toteuttamista. Jättiläismäiset kirveet ja muut yliampuvat aseet vain toimivat eri tavalla kolmiulotteisina.