Moni mieltää kuvauskopterien lennättämisen kesäiseksi puuhaksi, mutta se voi olla myös kokovuotinen harrastus, kun siihen osaa varautua oikein.

Syksyn ruska-aika, keskitalven aurinkoiset kinokset tai laskettelurinteet ja kevään herääminen voivat olla visuaalisesti yhtä hienoja kuvauskohteita kuin kirkkaat kesäpäivät. Kopterin lennättämisessä on aina otettava huomioon monia asioita, mutta talviaikaan on erityisesti huomioitava tiettyjä tärkeitä asioita. Tässä vinkkejä talviseen kopterin lennättämiseen:

Huomioi vaihtelevat säätilat
DJI lupaa useiden kopteriensa toimivan jopa -10 asteen pakkasessa. Tuuli muutenkin ja etenkin kopterin liikkumisesta syntyvä viima tekevät ilmasta huomattavasti mittarilukemaa kylmempää. Myös ilmankosteus kannattaa ottaa huomioon, sillä kuiva pakkanen voi olla parempi kuin kostea nollakeli, jolloin kopterin roottoreihin voi kertyä kosteutta. Se voi puolestaan jäätyä ja aiheuttaa jopa kopterin putoamisen. Lisäksi tuuli voi olla usein moninkertainen vaikkapa vain 50 metrin korkeudessa kuin mitä se on maanpinnalla. Yksi kopteriharrastajan tärkeimmistä työkaluista onkin luotettava sääsovellus, kuten UAV Forecast (www.uavforecast.com).

Akunkesto heikkenee kylmässä
Kuvauskopterien akunkesto kasvaa vuosi vuodelta ja DJI:n tuoreimman Mavic 3 -kopterin akunkestoksi luvataan jo peräti 46 minuuttia suotuisissa olosuhteissa. Talvipakkanen ei kuitenkaan ole suotuisa olosuhde akuille. Kirkas pakkaspäivä voi olla mitä ihanteellisin ilmakuvaukseen, mutta kannattaa varautua siihen, etteivät akut yllä luvattuihin minuuttimääriin. Niiden virrasta voi hävitä merkittävä osuus pakkasherran iloksi. Akkuja kannattaakin olla mukana useita ja ne kannattaa pitää mahdollisimman pitkään lämpimässä. Ellei parempaakaan ratkaisua ole, akut kannattaa laittaa vaikkapa villalapasen sisään, takin povitaskuun tai mahdollisen automatkan ajaksi autonpenkille penkinlämmittimen ollessa päällä.

Auto on kopteriharrastajan turvasatama
Auto on hyödyllinen turvasatama muuhunkin kuin kopterin akkujen lämmittämiseen. Kopterin lennättäminen onnistuu harvoin kävelymatkan etäisyydellä, joten automatkat ovat monille luonnollinen osa kopteriharrastusta. Automatkan aikana voi tarvittaessa vielä ladata akkuja sopivalla virtakaapelilla – myös puhelimen akku on tärkeä! Lisäksi matkalta voi löytää kiinnostavia kopterointikohteita, kun pitää puhelimensa karttasovelluksen auki ja siinä näkökentän tavallista navigointia laajempana. Perille päästyä auton sisällä on hyvä tehdä tarvittavat alkuvalmistelut, jolloin laitteet ja lennättäjä pysyvät vielä lämpimänä talvipakkasellakin. Mikäli auto on pysäköity sopivaan paikkaan, mikään ei estä lennättäjää pysymään lämpimässä auton sisällä, kun kopteri on saatu turvallisesti ilmaan. Auto toki rajoittaa ohjaimen ja kopterin välistä kantamaa, mutta on silti useimmiten riittävä moniin lentoihin.

Varmista älypuhelimen pakkasen kesto
Suurin osa kopteriharrastajista käyttää ohjaimeen kiinnitettyä älypuhelintaan kuvauskopterin näyttönä. Silloin älypuhelin altistuu kylmälle eikä kaikki puhelimet pidä siitä. Kannattaa siis varmistua, ettei käytössä oleva älypuhelin tai sen akku ole kokonaisuuden heikoin lenkki. Myös älypuhelin kannattaa pitää akkujen tapaan mahdollisimman pitkään lämpimänä ennen lennättämisen aloittamista. Sama pätee kiinteällä näytöllä varustettuun kopteriohjaimeen.

Kopteriharrastajan on osattava pukeutua
Kun kaikista laitteista on huolehdittu, on syytä huolehtia myös kopteriharrastajan pitämisestä lämpimänä. Kopteria lennätetään usein aukeilla paikoilla, jotka voivat olla tuulisia ja siten todella kylmiä. Kopteria lennätettäessä etenkin sormet ovat aina ensimmäisenä kohmeessa. Kopterin täysipainoiseen operointiin tarvitaan yleensä myös älypuhelimen tai kopterin ohjaimessa olevaa kosketusnäyttöä. Valintoja tehtäessä jäiset sormet tai paksut hansikkaat eivät toimi hyvin. Siksi kannattaa hankkia sormikkaat, jotka toimivat hyvin kosketusnäytön käyttöön. Tällaiset ovat esimerkiksi Black Diamond Midweight Screentap -sormikkaat (Partioaitta 34,95 €).

Kirkas lumi tuo haasteita kuvaamiseen
Kirkas lumi ja jää voivat tuoda haasteita kuvaamiseen. Kopterin kameran automaattiasetukset saattavat toimia huonosti liiallisen kirkkauden takia. Siksi kameran valotusta ja valkotasapainoa on usein syytä säätää manuaalisesti. Näitä säätöjä kannattaa kokeilla jo ennen lentoon lähtemistä akun säästämiseksi. DJI-koptereihin on saatavana myös erilaisia suotimia, joilla kuvanlaatua voi parantaa haastavissa olosuhteissa. Kannattaa myös muistaa, että talvipäivä on Suomessa lyhyt. Tarkista auringonnousun ja -laskun kellonajat, koska etenkin auringonlaskun nopeus yllättää usein lennättäjän.

Droneinfossa lisää turvallisuusvinkkejä
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ylläpitämällä Droneinfo.fi-sivustolla on paljon lisää vinkkejä kopterien lennättämiseen. Muistathan, että kuvauskopterin lennättäminen vaatii Suomessa aina käyttäjän rekisteröitymisen ja verkkokokeen suorittamisen. Ihmisten ja rakennusten lähellä lennättäminen vaatii lisäksi 1.2.2022 alkaen A2-lisäteoriakokeen suorittamisen.

DJI Mavic 3 sopii erinomaisesti myös talviolosuhteisiin
Uusi DJI Mavic 3 -kuvauskopteri tarjoaa huippuluokan ominaisuudet pienessä koossa kaikenlaiseen ilmakuvaukseen. Kopterin Hasselblad-kaksoiskameralla voi kuvata laadukasta videota ja valokuvia olosuhteista riippumatta. Hyvissä sääolosuhteissa kopteria voi lennättää jopa huikeat 46 minuuttia yhdellä latauksella. Kopteria voi käyttää jopa -10 celciusasteen pakkasessa ja enintään 12 metrin sekuntinopeudella puhaltavassa tuulessa. DJI Mavic 3 ja DJI Mavic 3 Cine ovat saatavana 2 169 ja 4 959 kuluttajahintoihin. Hinnat sisältävät 24 prosentin arvonlisäveron.

Lisätietoja
www.dji.com
www.droneinfo.fi
www.boston.fi
https://youtu.be/1vDkoiPKRrA (esittelyvideo 1)
https://youtu.be/6dnqGrSKudM (esittelyvideo 2)
https://1drv.ms/u/s!Avh8gGYzxU_vh9UGtMNbBlT1TQtAtA?e=nfr57w (kuvia)