Elektronista urheilua (e-sports) käsittelevän juttusarjan aiemmissa osissa kävimme läpi lajin perusteita, yleisimpiä pelityyppejä ja joukkuetoimintaa. Kolmannessa osassa pureudumme elektronisen urheilun tapahtumiin ja internetin yli tai lähiverkossa toimiviin turnauksiin.
Kuten perinteisissäkin urheilulajeissa, myös elektronisessa urheilussa pelaajien ja joukkueiden keskinäistä paremmuutta on pyritty ratkaisemaan järjestämällä erilaisia kisoja ja turnauksia. Usein tietokoneella tai pelikonsolilla pelaaminen mielletään yksinäiseksi puuhasteluksi oman pelilaitteen äärellä, mutta erityisesti elektronisessa urheilussa kyse on ennen kaikkea joukkuevetoisesta ja sosiaalisesta tekemisestä. Siinä missä internet-yhteyksien kautta pelattavat turnaukset ovat perinteisestä urheilusta poikkeavaa etäosallistumista, pelikohtaiset kisatapahtumat vaativat pelaajilta myös fyysistä läsnäoloa.
Elektronisen urheilun kilpailut voidaankin jakaa karkeasti ottaen kahteen eri lajiin: internetissä pelattaviin ja paikallisesti lähiverkossa järjestettäviin turnauksiin. Molemmissa pelimuodoissa on puolensa eikä kumpaakaan voi pitää ehdottomasti toista parempana tapana pelata ja kisata elektronisen urheilun lajeissa.
Arkisemmassa pelaamisessa internetin yli peliturnauksiin osallistuminen onnistuu helpommin. Käytännössä pelaajalta vaaditaan vain toimiva pelikalusto oheislaitteineen ja riittävän hyvä internet-yhteys. Eri aikavyöhykkeillä pelattavat peliturnaukset luovat omia haasteitaan kellonaikojen takia. Lisäksi toisella mantereella pelattavat pelit voivat aiheuttaa viivettä eli latenssia verkkoyhteyden kautta, jolloin peliturnaukseen osallistuminen saattaa hankaloitua teknisistä syistä.
Lähiverkossa pelattavissa turnauspeleissä verkkotekniikka on harvemmin ongelmana ja voidaan keskittyä paremmin itse pelaamiseen. Suurimpana haasteena onkin paikan päälle pääseminen, joka vaatii lähinnä rahallista ja ajallista panostamista. Erilaisia pelitapahtumia järjestetään ympäri Suomea varsin usein ja osallistujamäärätkin vaihtelevat muutamista kymmenistä jopa tuhansiin pelaajapaikkoihin.
Monissa pelitapahtumissa järjestetään useiden eri pelien turnauksia. Nämä ovat erinomaisia mahdollisuuksia tutustua paitsi eri peleihin, myös muihin pelaajiin ja näiden edustamiin joukkueisiin. Pelitapahtumat ovat myös mainioita mahdollisuuksia elektronisen urheilun harrastajien verkostoitumiseen.
Elektronisen urheilun turnauspalkinnot vaihtelevat itse tapahtuman, pelattavien pelien ja sponsorien mukaan. Pääsääntöisesti isoimmat palkinnot ovat tarjolla isoissa kansainvälisissä turnauksissa, mutta myös kotimaisissa turnauksissa on voittajille tarjolla vaikuttavia palkintoja. Rahapalkintojen lisäksi menestyneille pelaajille on tarjolla tavarapalkintoja ja turnauspaikkoja isompiin kisatapahtumiin. Menestyminen tuo myös näkyvyyttä, joka saattaa herättää sponsorien kiinnostuksen.
Merkittävimmäksi ulkomaiseksi elektronisen urheilun pelitapahtumaksi on noussut vuosittainen The International -turnaus, jossa ratkotaan Dota 2 -pelin mestaruus. Kotimaisista elektronisen urheilun tapahtumista tunnetuimpia ovat Assembly Summer, Assembly Winter ja LanTrek.
RCTIC eSportsin vetäjä Jere ”Lele” Alanen kommentoi kotimaisia tapahtumia seuraavasti: ”Kotimaiset tapahtumat ovat niin meidän toiminnalle kuin myös lajin kotimaiselle kehitykselle tärkeitä. Tapahtumat luovat meille mahdollisuuden kilpailla ”kotimaan mestaruudesta”, mutta myös tuoda toimintaamme esiin oman osaston muodossa yhdessä sponsoreidemme kanssa. Olemmekin pyrkineet luomaan promootiota, joka tarjoaa tapahtuman kävijöille mahdollisuuden päästä tutustumaan pelaajiimme ja sponsoreihimme. Näin voimme luoda positiivista kuvaa ja esimerkkejä nuoremmalle sukupolvelle kehittyvästä ammatillisesta kilpapelaamisesta kotimaassa. Yleisesti kotimaan tapahtumat ovat menneet hienosti eteenpäin. Ne luovat vuosi vuodelta hienommat kilpailulliset puitteet niin turnauksille, sponsoreille kuin myös vieraille.”
”Jimm’sin mukanaolo eri suomalaisissa pelikilpailuissa, kuten Assemblyt ja LanTrek, on meille tärkeä asia. Se on samalla merkittävä ponnistus koko organisaatiolta. Esimerkiksi viimeisimpään Assembly-tapahtumaan Jimm’s toimitti keskenään yhteneviä pelikoneita lähes 200 kappaletta, jotta turnaus saatiin vietyä aikataulussa läpi. Kilpapelaamisessa turnaustasolla Jimm’sille on tärkeää, että kaikilla on samat mahdollisuudet voittaa, eikä laitteisto nouse näkyvään rooliin niin hyvässä kuin pahassa”, kommentoi Jimm’sin toimitusjohtaja Antti Järvinen.
Kotimaisista elektronisen urheilun tapahtumista löytyy kattava lista osoitteesta http://lanit.fi/. Sivuston kautta selviää tapahtumien koko, ajankohta sekä itse tapahtumien kotisivut.
Artikkelisarjan viimeisessä osassa tutustutaan elektronisen urheilun työkaluihin eli itse pelilaitteisiin ja oheistarpeisiin.
Lisätietoja
www.jimms.fi
www.rctic.org
http://bit.ly/1Klhlvn (kuvamateriaalia)
Jimm’s PC-Store / Antti Järvinen, puh: 029 70 70707, antti.jarvinen@jimms.fi
Visionist / Jiri Koivuniemi, puh: 040 837 8097, jiri@visionist.fi
Jimm’s PC-Store
Jimm’s PC-Store Oy on sekä Suomen johtava räätälöityjen tietokoneiden valmistaja että asiantunteva tietotekniikan, komponenttien ja viihde-elektroniikan verkkokauppa, jolla on uutuudet ensimmäisenä. Vuoden 2014 liikevaihto oli noin 31 miljoonaa euroa ja henkilökuntaa on 41 henkilöä. Toimipaikkamme sijaitsee Turussa. Lisätietoja osoitteessa www.jimms.fi.