Uskomatonta, mutta totta – perustin Visionistin tänään tasan 20 vuotta sitten! Tavallaan se tuntuu kuin eiliseltä, mutta jollain tavalla kuin toiselta elämältä. En ikinä kuvitellut, että bisnesideani voisi ruokkia minut ja läheiseni parikymmentä vuotta. Toisaalta konsultin pakeilla yritystä käynnistäessäni haaveilin myös paljon suuremmasta kuin mihin olen päätynyt. En ole kuitenkaan pettynyt nykytilanteeseen. Päinvastoin olen tyytyväinen siihen, että tajusin jo ajoissa, etten halua kasvaa aikuiseksi enkä suuren yrityksen vetäjäksi. Nautin huomattavasti enemmän asiakastöiden tekemisestä kuin johtamisesta tai muista yrityksen pyörittämiseen liittyvistä asioista. Olen siis mieluummin duunari omassa firmassani kuin ”oikea” liikemies.

Ihmissuhteet ovat minulle kaiken (yritys)toiminnan keskiössä. Olenkin suunnattoman kiitollinen kaikista asiakkuuksista ja ystävyyksistä, joita on tullut vastaan viimeisen 20 vuoden aikana. Visionistin asiakkaina ja yhteistyökumppaneina on yhä ihmisiä, jotka olen tuntenut koko aikuisikäni. Samaan aikaan asiakkaiksi on tullut myös uusia, aivan mahtavia tyyppejä. Aikuisena kaverisuhteiden luominen ja etenkään niiden ylläpitäminen ei ole helppoa, joten hatunnosto kaikille uusille ja vanhoille ystävilleni, jotka yhä viitsivät katsella rypistyvää naamaani.

Erityisen iso kiitos kuuluu tietysti perheelleni sekä laajennetulle perheelleni eli Jerrylle ja Juusolle, joiden kanssa yhteistä arkea viemme eteenpäin. Olette ennen kaikkea hyviä ystäviä, joiden kanssa voin puhua aivan kaikesta ja joiden sparrausapu on korvaamatonta.

Aloitin teknologia- ja pelialalla työskentelyn 18-vuotiaana yli 32 vuotta sitten. Silloin ihmettelin pitkään, miten olen useimmissa palavereissa huoneen nuorin. Nykyään ihmettelen, miten olen usein huoneen vanhin. Se ei kuitenkaan itseäni haittaa, koska intoa tutustua uuteen riittää ja kokemus auttaa selviytymään tukalistakin tilanteista. Kaikista hankaluuksista ei tule paniikkia, koska osaan laittaa asiat suurempaan perspektiiviin.

Koska olen aina ollut kiinnostunut tekniikasta, peleistä ja musiikista, olen pyrkinyt pitämään Visionistin fokuksen näissä asioissa. Välillä on tullut rönsyiltyä eri suuntiin, mutta yleensä nekin ovat tapahtuneet siksi, että olen kokenut rönsyjen jotenkin parantavan Visionistin kykyä viedä kokonaisvisiotamme eteenpäin. Näin on käynyt erityisesti viime aikoina, kun osittain koronasta johtuen vastaan on tullut aivan uudenlaisia mahdollisuuksia.

Yksi pelimaailmaa parhaillaan ravistelevista trendeistä on kilpapelaaminen eli esports. Monien asiakkaidemme kautta olemme olleet mukana kilpapelaamisen maailmassa jo 2000-luvun alusta alkaen. Silloin tunnettu huippupelaaja Fatal1ty teki yhteistyötä silloisen asiakkaamme Creative Labsin kanssa ja kyseistä kaveria tuli ajeltua ympäri Helsinkiä pariinkin otteeseen. Siitä alkanut pitkä kehityspolku on saavuttanut merkittävän virstanpylvään, kun olemme aloittamassa oman kilpapelaamiseen liittyvän kansainvälisen Battle of Boomers -turnauskonseptin alkuvuoden aikana.

Meillä on muitakin uusia – ja samalla tavallaan vanhoja – asioita tapahtumassa parhaillaan. Perinteisen mediaviestinnän, vaikuttajaviestinnän ja sosiaalisen median puristuksessa monet ovat kokonaan unohtaneet omien viestintäkanavien ja -strategioiden tärkeyden. Me emme ole unohtaneet, ja siksi olemmekin aktivoimassa jo aiemmin tarjoamiamme verkkokampanjoita. Ne perustuvat yksinkertaisten kampanjasivujen luomiseen, kyselyjen ja kilpailujen toteuttamiseen sekä ennen kaikkea näistä syntyvien tulosten analysointiin ja niistä viestimiseen. Jimm’s PC-Storelle teimme jo marraskuussa tähän konseptiin pohjautuvan kampanjan, jonka tiedote löytyy täältä. Lisätietoa tästä konseptistamme löytyy täältä.

Olen aina pitänyt myyntikanavan ymmärtämistä tärkeänä, koska mielestäni viestinnän ja markkinoinnin ensisijaisena tehtävänä on palvella myyntiä. Keinotekoisiin siiloihin pakotetut myynti- ja markkinointiosastot ovat pahinta, mitä yrityksille voi tapahtua. Siksi olen aina pyrkinyt tuntemaan asiakkaiden myyjiä ja heidän myyntistrategioitaan. Olen usein ihmetellyt, miksi ihmeessä viestisimme asioita, joita myyjät eivät voi hyödyntää omassa työssään. Tästä on kai kiittäminen pitkää tukkuritaustaani.

Tähän liittyy myös kolmas uusi aluevaltauksemme eli jälleenmyyntikanavan myynninedistäminen. Käytännössä tämä tarkoittaa myymälöissä ja verkossa tapahtuvaa tuotteiden esillepanon kehittämistä ja myyjien ammattitaidon parantamista heitä kouluttamalla. Pasi ”Kenttämarsalkka” Virta siirtyi loppuvuodesta Visionistin riveihin ja vie nyt tätä osa-aluetta eteenpäin. Pasi oli oman työurani ensimmäinen pomo ja toivottavasti minä olen hänen työuransa viimeinen. Pasi lisää Visionistin kokonaisymmärrystä jälleenmyyntikanavista ja siitä, miten myyntiä voidaan kehittää niin myymälöissä kuin verkossakin. Uusista myynninedistämispalveluistamme löytyy lisätietoa täältä.

Korona-aika on ollut itselleni poikkeuksellisen luova ajanjakso. Uusia ideoita on muitakin, mutta niistä kannattaa ehkä kertoa vasta sitten, kun ne ovat konkreettisemmalla tasolla. Ehkä Visionistista on pikkuhiljaa kuoriutumassa enemmän nimensä mukainen visiointitoimisto kuin perinteinen viestintätoimisto. Näin ainakin toivon, koska uusien ideoiden kehittäminen vie maailmaa eteenpäin paremmin kuin pelkästään niistä kertominen. 

Jatkamme tietysti perinteisen ydinosaamisemme eli viestintästrategioiden kehittämisen, media-, vaikuttaja- ja someviestinnän tekemisen, konsultoinnin sekä markkinoinnin parissa aiempaan tapaan uusilla palveluilla höystettynä.

Helsingissä 4.1.2021
Jiri Koivuniemi

P.S. Kirjoitin viisi vuotta sitten, että uskon kansainvälistymisen ja visuaalisuuden lisääntyvän. Näin on myös tapahtunut, sillä moni asia on kansainvälisempää kuin viisi vuotta sitten. Varsinkin monet päätökset tehdään kauempana kuin ennen, vaikka asia koskisi paikallisia toimijoita. Myös visuaalisuus on lisääntynyt, sillä monet visuaalisuuteen perustuvat sosiaalisen median palvelut (esim. Instagram, TikTok) ja laajennettu todellisuus ovat ottaneet aimo harppauksen viimeisen viiden vuoden aikana. Lisäksi erilaiset videoneuvottelupalvelut ovat erityisesti kehittyneet koronarajoitusten pakottamina. Uskon, että samat maailmanlaajuiset teknologiatrendit jatkuvat ehkä jopa kiihtyvällä tahdilla yhä nopeampien verkkoyhteyksien kehityksen siivittäminä.

Kaikella on kuitenkin vastavoimansa. Paikallisilla pienyrityksillä on omanlaisensa arvo ison mittakaavan kehityksen rinnalla. Monet arvostavat esimerkiksi käsityöläisyyttä, lähikauppoja ja kortteliravintoloita nykyään aivan uudella tavalla. Vakiintuneiden liiketilojen kylkeen on ilmestynyt pop-up-liikkeitä. Julkisen liikenteen kylkeen on ilmestynyt sähköpyöriä ja sähköpotkulautoja. Arvostamme luontoa enemmän kuin koskaan. Pidämme itsestämme huolta paremmin kuin koskaan. Arvostamme myös kotimaisuutta – esimerkiksi teknologia- ja pelialan kotimaiset sankarit ovat monille nykypäivän rokkitähtiä. Kaikista näistäkin asioista syntyy uusia palveluja, ja niille tulee uusia asiakkaita. Myös tässä kehityksessä haluan olla omalta osaltani mukana.