Suomen lähes puolen miljardin euron pelimyynti kehittyy sekä naispelaajien että pilvi- ja kilpapelaamisen avulla

Eilen alkanut ASSEMBLY Summer 2022 juhlistaa videopelaamisen ilosanomaa, joka puhuttelee Suomessakin 3,5 miljoonaa pelaajaa.

Videopelaaminen on kasvanut valtavasti koko olemassaolonsa ajan. Siinä missä suurten ikäluokkien edustajista noin puolet (46 %) pelaa videopelejä, 2010-luvulla syntyneen alfasukupolven kohdalla vastaava luku on peräti 94 prosenttia. Maailmanlaajuinen videopelimarkkina onkin tänä vuonna 194 miljardin euron arvoinen viihteen ala. Tästä 53 prosenttia tulee mobiilipeleistä, 27 prosenttia konsolipeleistä ja 20 prosenttia tietokonepeleistä.

Suomen kokonaispelimyynnin arvioidaan olevan tänä vuonna noin 423 miljoonaa euroa. Tässä on ennätysmäiseen koronavuoteen verrattuna laskua 1,1 prosenttia. Kokonaismyynti jakautuu konsolipelien (55 %), mobiilipelien (26 %) ja tietokonepelien (20 %) kesken. Myös pilvipelaaminen tekee nopeasti tuloaan, mutta on vielä sadantuhannen maksavan pelaajan ja 6,4 miljoonan euron liikevaihdolla alkutaipaleellaan.

Nämä luvut selviävät Newzoo-tutkimusyhtiön kattavasta pelialan raportista, johon on kerätty tietoja videopelimarkkinoilta sekä maailmanlaajuisesti että Suomesta. Luvuissa on mukana fyysisesti ja digitaalisesti jaellut videopelit, niiden lisähankinnat ja pelitilaukset, mutta ei pelien mainostuloja, yrityspalveluja, vedonlyöntiä tai pelilaitteita.

Suomessa on pelaajia kaikkiaan yli 3,5 miljoonaa ihmistä. Suosituin pelialusta on mobiililaitteet, joilla on noin 1,6 miljoonaa pelaajaa. Vain vähän perässä tulevat pelikonsolit ja tietokonepelaaminen, joilla kummallakin on noin 1,2 miljoonaa pelaajaa. Monet pelaajista pelaavat useammalla kuin yhdellä pelialustalla. Peräti 12 prosenttia pelaajista pelaakin kaikilla kolmella eri pelialustalla.

Vaikka peleistä usein puhutaan poikien ja miesten harrastuksena, todellisuudessa tilanne on nykyään huomattavan tasa-arvoinen. Suomalaispelaajista miehiä on 54 prosenttia ja naisia 45 prosenttia. Tämän lisäksi erityisen kiinnostavaa on suomalaisten pelaajien ikäprofiili. Vaikka suurin ikäryhmä on 21–35-vuotiaat (33 %), toiseksi suurin ikäryhmä löytyy 36–50-vuotiaista (26 %) ja vasta kolmantena ovat nuoret ja nuoret aikuiset eli 10–20-vuotiaat (24 %).

Pelaaminen on myös sosiaalinen ja luovuutta ruokkiva harrastus. Raportin mukaan eniten pelaamisessa motivoivat saavutukset ja eteneminen (15 %), sosiaalisuus (14 %), itsensä kehittäminen (14 %), toiminta (14 %) ja luovuus (11 %).

Varsinaisen pelaamisen lisäksi peleistä nautitaan paljon myös moninaisia pelivideoita katsellen. Suomessa erilaisia peliaiheisia videoita katselee jopa 1,8 miljoonaa katsojaa. Kilpapelaamisen eli esportsin suosio on sekin kasvussa ja sitä Suomessa seuraa jopa 720 000 katsojaa. Pelit siis vetävät puoleensa sekä katsomisen että aktiivisen osallistumisen eli pelaamisen kautta. Peliaiheista sisältöä katsotaan paljon myös oppimis- ja ideointimielessä omaa pelaamista kehittäen. Lisäksi kilpapelaamista seurataan samasta syystä kuin perinteistä urheilua eli keskiössä on kilpailun jännittävyys ja toisaalta yhteisöllinen jaettu kokemus.

Kilpapelaamisen katselua Suomessa johtaa selkeästi Counter-Strike: Global Offensive, jota katsoo 31 prosenttia yleisöstä. Kaukana perässä tulevat FIFA, League of Legends ja Fortnite alle kymmenen prosentin osuuksillaan. Vaihtelua on kuitenkin paljon ikäryhmistä riippuen ja esimerkiksi X-sukupolvi seuraa digijalkapalloa selvästi enemmän kuin muita kilpapelejä.

ASSEMBLY Summer 2022 on vahvasti mukana kilpapelaamisessa sekä järjestävänä tahona että mahdollistamassa yhteisöllistä kokemusta kilpapelaamisen yleisölle. Tapahtuman isoimpana esports-ohjelmanumerona nähdään ammattilaistason Counter-Strike: Global Offensive -turnaus (K16), joka lukeutuu myös vuoden isoimpiin kotimaisiin kilpapeliturnauksiin. Ammattilaistason pelaamisen lisäksi Assemblyilla nähdään helposti lähestyttäviä harrastelijatason turnauksia, joissa peleinä ovat PUBG, Valorant, CS:GO, Rocket League ja Overwatch. Taistelupelilava Assymyllyn kehässä nähdään otteluita peleissä Tekken, The King of Fighter, Guilty Gear, Street Fighter ja Super Smash Bros.

Lisätietoja
https://party.assembly.org/summer22
https://1drv.ms/u/s!Avh8gGYzxU_viKl3_iRhaWhE1IeP4A?e=jZN5d3 (kuvia & pdf-esitys)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.