Maailman johtava oheislaitteiden valmistaja Logitech on ylittänyt sitoumuksensa sisällyttää tuotteisiinsa kierrätysmuovia, joka vähentää hiilivaikutusta ja lisää kuluttajatuotteiden materiaalien ja ainesosien kiertokulkua.

Logitechin suurin Creativity and Productivity -tuoteperhe käyttää nyt PCR-kierrätysmuovia (post-consumer recycled) kattavasti, sillä 65 prosenttia kaikista kyseisen tuoteperheen hiiristä ja näppäimistöistä sisältää PCR-muovia. Tavoitteena vuonna 2020 oli saavuttaa 50 prosentin taso.

Logitechin kierrätysmuovin käyttö on kasvanut nopeasti vain kahdessa vuodessa. Se on ohjannut yritystä luomaan uusia ominaisuuksia ja kehittämään edelleen suunnittelu-, valmistus- ja hankintaprosessejaan. Vuonna 2021 Logitechin tuotteista poistettiin arviolta 8 000 tonnia uutta muovia. Se vähensi petrokemian tuotteista saatavan muovin kokonaistarvetta ja muutti sähköisen jätteen arvokkaaksi resurssiksi. Määrä vähensi arviolta 19 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä tuotteiden elinkaaren aikana. Se vastaa keskimääräistä henkilöautoa, joka ajaisi 1 740 kertaa maapallon ympäri.

Logitech on käyttänyt kierrätysmuovia yhä enemmän kaikissa tuoteperheissään osana sen kestävän suunnittelun pyrkimyksiään. Monet kierrätetyt muovihartsit ovat perinteisesti rajoittuneet mustiin tai harmaisiin väreihin, eivätkä ne yleensä toimi samalla tavalla kuin uudet muovit. Saavuttaakseen saman laatutason, Logitech on kehittänyt kierrätysmateriaalien ominaisuuksia antaakseen näille uuden elämän kaatopaikan sijaan. Tämä innovatiivinen lähestymistapa täyttää yrityksen kestävän suunnittelun pyrkimykset materiaalin laadusta, kestävyydestä tai ulkoasusta tinkimättä.

Kierrätysmuovin prosenttiosuus tuotteissa vaihtelee tuotteen tyypin, värin ja materiaalirakenteen mukaan. Tämä vaihtelee tyypillisesti 20-75 prosentin välillä riippuen etenkin tuotteen väristä. Esimerkiksi hiljattain julkaistun Logitech Signature M650 -hiiren muoviosat on valmistettu kierrätysmuovista. Grafiitinmustan muovin kohdalla määrä on 64 prosenttia, kun taas valkoisessa ja vaaleanpunaisessa hiiressä kierrätysmuovia on 26 prosenttia. Logitechin ja sen yhteistyökumppanien tekemän tutkimustyön tuloksena väripaletissa on nyt yli 30 väriä, joilla kierrätysmuovia voidaan selkeästi lisätä ja varmistaa samalla haluttu ulkoasu ja kestävyys.

Logitech vauhditti äskettäin ilmastostrategiaansa ja aikoo olla ilmastopositiivinen vuoden 2030 jälkeen sitomalla enemmän hiiltä kuin tuottaa. Logitech on The Climate Pledge -sitoumuksen ylpeä allekirjoittaja. Se on myös ensimmäinen kulutuselektroniikkayritys, joka on sitoutunut esittämään yksityiskohtaiset hiilivaikutusmerkinnät tuotepakkauksissaan koko tuotevalikoimassaan.

Lisätietoja
https://www.logitech.com/fi-fi/sustainability.html
https://youtu.be/OdESEYVfq7s (esittelyvideo)
https://1drv.ms/u/s!Avh8gGYzxU_vh_lmTxIT2ZHaZnpWqQ?e=gB6Xf6 (kuvia)

Logitech
Logitechin suunnittelemat tuotteet ovat läsnä ihmisten päivittäisessä elämässä. Ne yhdistävät käyttäjänsä moniin heille merkittäviin digitaalisiin kokemuksiin. Logitech aloitti yli 35 vuotta sitten ihmisten tuomisen lähemmäs toisiaan tietokoneiden avulla. Nyt Logitech on usean tuotemerkin yhtiö, joka yhdistää ihmisiä musiikin, pelaamisen, videoiden ja tietotekniikan keinoin. Logitechin tuotemerkkejä ovat Logitech, Ultimate Ears, Jaybird, Blue Microphones, Logitech G ja ASTRO Gaming. Logitech International on perustettu vuonna 1981 ja sen pääkonttori sijaitsee Sveitsin Lausannessa. Yhtiö on pörssilistattu SIX Swiss Exchangessa (LOGN) ja Nasdaq Global Select Marketissa (LOGI).  Lisätietoa Logitechista osoitteessa www.logitech.com.