Suomalaiset tietokonepelaajat seuraavat ahkerasti kilpapelaamista ja muita peliaktiviteetteja

Suomen johtava räätälöityjen tietokoneiden valmistaja ja tietotekniikan verkkokaupan pioneeri, Jimm’s PC-Store (www.jimms.fi) teetti pelaajille kuluttajakyselyn, jonka mukaan suomalaiset pelaajat seuraavat tiiviisti kilpapelaamista ja muita pelimaailman aktiviteetteja.

Peliharrastajat jaetaan usein leikkisästi erilaisiin pelaajakuntiin tai -tyyppeihin. Osa pelaa satunnaisesti, kun taas monella pelaajalla pelitietokone käynnistyy joka päivä. Pelaajapiireissä voikin kuulla leikkimielistä nokittelua siitä, kuka on aloittelija ja kuka tosipelaaja, varsinaisista kilpapelaajista eli esports-harrastajista puhumattakaan. Jimm’s PC-Storen pelaajakyselyssä haluttiin selvittää millaisiksi pelaajiksi eri pelaajat itsensä mieltävät. Kyselyn vastaajista enemmistö (63 %) pitää itseään melko tavallisena pelaajana. Aloittelijoiksi itsensä mielsi vain kuudesosa (17 %) vastaajista, kun taas ammattilaistason pelaajana piti itseään jopa lähes viidennes (19 %) vastaajista.

Kyselyssä selvitettiin miten usein oma pelilaite käynnistyy. Kyselyyn vastanneista yli 80 prosenttia arvioi pelaavansa vähintään kolme kertaa viikossa, kun taas täysin pelaamattomia vastaajista oli vain viisi prosenttia. Jopa yli 30-vuotiaista vastaajista peräti 68 prosenttia vastasi pelaavansa useana päivänä viikossa.

Pelkkä oma pelaaminen ei kuitenkaan tyydytä aktiivista pelaajaa, sillä jopa yli puolet (56 %) vastaajista kertoi seuraavansa erilaisia pelistriimejä eli pelien suoratoistoa videopalveluista. Pelikritiikki tuntui olevan monelle tärkeää (40 %) ja kiinnostus kilpapelaamiseen tuntui olevan isossa roolissa (58 %) pelivideoiden katseluissa. Vastaajista selkeä enemmistö (87 %) kertoi katsovansa jonkinlaisia pelivideoita muodossa tai toisessa. Suurin osa pelivideoiden katselusta tapahtuu YouTuben (81 %) tai Twitchin (65 %) kautta.

”Kyselytulokset vahvistivat, että pelaajat ovat hyvin aktiivisia myös muissa peleihin liittyvissä asioissa kuin vain omassa pelaamisessaan”, kommentoi Jimm’s PC-Storen toimitusjohtaja Antti Järvinen. ”On myös hieno huomata, että pelivideoiden katsominen ja muut pelimaailman aktiviteetit lisääntyvät. Myös peliharrastajien ikä on selkeässä nousussa, mikä kehittää pelialaa entisestään eteenpäin.”

Kilpapelaaminen on nostanut suosiotaan maailmanlaajuisesti ja myös Suomessa se on kasvanut vauhdilla. Tämä näkyy erilaisissa pelitapahtumissa ja kotimaisten kilpapelijoukkueiden määrän kasvussa. Onkin luonnollista seurausta, että yleisö seuraa perässä. Kyselyyn vastanneista peräti 70 prosenttia kertoi jollain tasolla seuraavansa kilpapelaamista. Näistä jopa 40 prosenttia kertoi seuranneensa kilpapelaamista vähintään viiden vuoden ajan. Kyseessä ei siis ole vain teinipelaajien puuhastelu, vaan myös aikuisyleisö on löytänyt lajin.

Pelikyselyn vastaajista valtaosa (89 %) suosii pc-tietokonetta pelialustanaan, mikä osaltaan kertoo pc-pelaamisen suursuosiosta aktiivipelaajien keskuudessa. Myös kilpapelaaminen on suosituinta juuri pc-tietokoneilla, mikä osaltaan selittää vastaajien kiinnostusta kilpapelaamista kohtaan. Juuri tietokoneella pelaamista pidetäänkin monelta osin videopelaamisen kuninkuusluokkana.

Marraskuussa 2020 järjestettyyn pelikyselyyn saatiin peräti 1 601 vastausta. Kyselyn ikäjakauma osoittaa, että pelaajien kirjo on monipuolinen. Vastaajista 42 prosenttia oli iältään 18-29-vuotiaita nuoria aikuisia, 41 prosenttia yli 30-vuotiaita aikuisia ja vain 17 prosenttia alaikäisiä nuoria.

Lisätietoja
https://www.jimms.fi
https://1drv.ms/u/s!Avh8gGYzxU_vhsMH52qBOnPXa7v-bg?e=G2jbft (kuvia)

Jimm’s PC-Store
Jimm’s PC-Store Oy on sekä Suomen johtava räätälöityjen tietokoneiden valmistaja että asiantunteva tietotekniikan, komponenttien ja viihde-elektroniikan verkkokauppa, jolla on uutuudet ensimmäisenä. Vuoden 2019 liikevaihto oli 57,3 miljoonaa euroa ja henkilökuntaa oli 54 henkilöä. Toimipaikka sijaitsee Turussa. Lisätietoja osoitteessa http://www.jimms.fi.

%d bloggaajaa tykkää tästä: