Suomen peliala juhli aiemmin tänä iltana The Finnish Game Awards -peligaalassa Helsingissä. Uudistuneessa gaalassa koettiin Housemarquen ja Platonic Partnershipin tuplavoitot, kuunneltiin upeaa pelimusiikkia ja nautittiin pelillisestä gaalatunnelmasta.

Peligaalassa jaettiin kaikkiaan kahdeksan palkintoa tai tunnustusta. Vuoden 2017 kotimainen peli, mobiilipeli sekä tietokone- ja konsolipeli valittiin Suomen pelinkehittäjien jäsenäänestyksellä. Vuoden 2017 hyötypelin valitsi hyötypeleihin keskittynyt Serious Gaming Cluster Finland ry. Vuoden luovan saavutuksen ja yritystulokkaan valitsi Suomen pelinkehittäjien hallitus.

Peligaalassa jaettiin myös IGDA:n tunnustukset elämäntyöstä Teemu Hailalle ja vuoden 2017 vapaaehtoiselle Jori Hellstedtille. Lisäksi Pelit-lehti luovutti perinteisen Kyöpeli-palkinnon vuoden 2017 yleisön suosikille, Platonic Partnershipin Lydia-pelille.

Gaalan järjestelyistä vastasivat Suomen pelinkehittäjät ry ja Neogames Finland ry. Gaalan sponsoreina toimivat Rovio, Unity Technologies Finland, Supercell, RedLynx, Housemarque, Small Giant, Colossal Order, PlayRaven, Futureplay, Seriously, Critical Force ja MotionVolt.

Gaalajuhlallisuudet ovat katsottavissa myös YouTube-videotallenteena osoitteessa www.neogames.fi/fga18.

Tämän vuoden The Finnish Game Awards -voittajat ovat:

Vuoden 2017 hyötypeli (Applied Game Award 2017): Antidote / Psyon Games
Antidote on hyvä esimerkki pelistä joka yhdistää peleille tyypillisen viihteellisen lähestymistavan opettavaiseen sisältöön. Temppu, joka ei ole niin helppo kuin miltä se kuulostaa. Maailman terveysjärjestö WHO on valinnut Antidoten yhdeksi tavakseen taistella kasvavaa rokotevastaisuutta vastaan. Lisätietoja osoitteessa www.psyongames.com.

Vuoden 2017 yritystulokas (Finnish Rookie of the Year 2017): Team Ocmo
Team Ocmo on tiiminä muutaman vuoden vanha, mutta yrityksenä vielä tulokas. Team Ocmon debyyttipeli Ocmo osoittaa, että joskus pitkät pelinkehitysperiodit maksavat vaivan. Ocmo on ensimmäiseksi peliksi harvinaisen kypsä ja tasapainoinen. Hyvä suoritus nuorelta yritykseltä. Lisätietoja osoitteessa www.teamocmo.com.

Vuoden 2017 luova saavutus (Best Creative Achievement of the Year 2017): Lydia / Platonic Partnership
Lydia-peli on syystäkin saanut paljon mainetta ja kunniaa eri areenoilla. Pienen ja uuden pohjalaisen pelifirman ensimmäisenä pelinä Lydia on lupaava ja tarkkaan harkittu kokonaisuus, jonka toteutustapa on harmoninen ja kaikki elementit sopivat toisiinsa saumattomasti. Lydia on ennen kaikkea kokonaisuus. Pelillä on sanoma, jonka se välittää kauniisti ja harkitusti. Lisätietoja osoitteessa www.platonicpartnership.com.

Vuoden 2017 tietokone- ja konsolipeli (Big Screen Game of the Year 2017): Nex Machina / Housemarque
Housemarquen Nex Machina on taattua Housemarque-laatua. Arcade-legenda Eugen Jarvisin kanssa yhteistyössä kehitetty peli on uskollinen juurilleen ja tarjoaa juuri sitä mitä Housemarquen peleiltä on totuttu odottamaan. Se onko Nex Machina lajinsa viimeinen peli Housemarquelta jää nähtäväksi. Lisätietoja osoitteessa www.housemarque.com.

Vuoden 2017 mobiilipeli (Small Screen Game of the Year 2017): Empires & Puzzles / Small Giant Games
Empires & Puzzles oli vuoden 2017 yllättäjä. Varsinkin loppuvuodesta Empires & Puzzles suoriutui loistavasti ja todisti taas kerran, että Suomen peliteollisuudella on paljon annettavaa. Lisätietoja osoitteessa www.smallgiantgames.com.

Pääpalkinto: Vuoden 2017 kotimainen peli (Finnish Game of the Year 2017): Nex Machina / Housemarque
Vuoden 2017 kotimainen peli on Housemarquen Nex Machina, joka sai äänestyksessä kolmanneksen annetuista äänistä. Housemarque voitti parhaan kotimaisen pelin palkinnon nyt toisen kerran. Edellinen pääpalkittu oli Resogun, joka valittiin vuoden 2013 kotimaiseksi peliksi pelinkehittäjien ensimmäisessä omassa gaalassa 2014. Lisätietoja osoitteessa www.housemarque.com.

Suomen peliala vahvistuu ja rintama laajenee
Suomen pelinkehittäjät ry:n ja Neogames Finland ry:n arvion mukaan Suomen pelialan keskiluokka on vahvistunut selvästi, vaikka koko toimialan liikevaihto laskikin hieman 2,36 miljardiin euroon. Yli 50 henkeä työllistävien ja yli 10 miljoonan euron liikevaihtoa tekevien yritysten määrä kasvaa edelleen ja niissä myös työntekijämäärä on kasvussa. Neljän peliyhtiön listautuminen pörssiin vuonna 2017 on jo itsessään todella merkittävä virstanpylväs.

Uusien peliyritysten ja pelijulkaisujen määrä on säilynyt vuonna 2017 edellisvuoden tasolla. Uusia pelejä julkaistiin noin 150 kappaletta. Näistä merkittävin osa oli mobiilipelejä, mutta myös lisätyn ja virtuaalitodellisuuden toteutukset ovat lisääntyneet. Suomen peliala vahvistui kokonaisuutena siitä huolimatta, että maailmalla kilpailu kiristyi, käyttäjähankinnan kustannukset nousivat ja työntekijäpula vaivasi edelleen. Suomi on yhä Euroopan kolmen suurimman pelinkehittäjämaan joukossa.

Lisätietoja
KooPee Hiltunen / Neogames Finland ry / 040-5324176 / koopee@neogames.fi
Gaalakuvia ja kuvakollaasi: http://bit.ly/FGA18
Lisätietoja: www.neogames.fi/fga18

Neogames Finland ry
Neogames on jäsenpohjainen, voittoa tavoittelematon pelialan yhdistys. Tehtävänämme on koordinoida, kiihdyttää ja tukea suomalaisen peliteollisuuden kasvua ja kehitystä. Yhdistämme pelialan eri sektorien toimijat ja ajamme heidän yhteisiä etujaan.

Suomen Pelinkehittäjät ry
Suomen Pelinkehittäjät on Suomen pelinkehittäjäyritysten yhdistys. Yhdistyksen tehtävänä on toimia suomalaisten peliyhtiöiden yhteistyöelimenä, toiminnan edistäjänä ja edunvalvojana.