Pelistudio Team Ocmo on suomalaisen sisun malliesimerkki

Team Ocmo on kolmen turkulaisen pelistudio, jonka viiden vuoden uurastus on nyt viimeistelyä vaille valmis. Fysiikka- ja taitopohjainen Ocmo-mobiilipeli julkaistiin tänään rajatusti Suomessa.

Viiden vuoden uurastus
Team Ocmo aloitti pelikehityksen tarkoituksenaan luoda jotain ainutlaatuista mobiililaitteille. Tavoitteena oli tuoda konsoli- ja PC-pelien kaltaista monipuolista ja hienostunutta pelimekaniikkaa mobiilipeleihin kosketusnäytöllä ohjattavaksi. Team Ocmolla ei kuitenkaan ollut varsinaista pelialan kokemusta ennen yhteisen projektin aloittamista. Intoa oli sitäkin enemmän ja vuodet ovat koulineet tiimiläisistä rautaisia pelialan ammattilaisia.

”Alkutaival oli kivinen”, myöntää Team Ocmon pelisuunnittelija Jouni Ipatti. ”Ocmo-pelin kehityksen kaksi ensimmäistä vuotta vierähtivät kokeillessa useita eri tyylilajeja. Monien yritysten jälkeen löytyi Ocmo-hahmo lonkeroineen ja pelimekaniikka muovautui nykyiseen muotoonsa. Pelin suunnaksi valittiin taitovetoinen tasohyppely, koska lonkerofysiikat sopivat siihen. Jos peliä on pakko verrata johonkin, niin Super Meat Boy lienee lähimpänä Ocmon pelikokemusta.”

Fysiikkapohjainen tasohyppely
Ocmo on fysiikka- ja taitopohjainen tasohyppelypeli, jossa ohjataan jäniksiä ahmivaa lonkero-oliota. Pelin ydin on Ocmo-olion liikkumismekanismi, joka tuo peliin syvyyttä pitkänkin pelaamisen jälkeen. Ocmo voi lonkeroillaan tarttua pintoihin ja roikkua niistä. Lonkeron kiristäminen heiluriliikkeessä ja sen vapauttaminen oikeaan aikaan singauttaa olion lentoon. Ocmon liikkeestä tulee vauhdikasta ja ketterää pelaajan oivaltaessa nerokkaan ohjauksen.

“Pelaajan taitojen karttuessa korostuvat liikkeen rajaton hienosäätö ja nopeuspelaaminen. Pelaajien väliset speedrunning-kilpailut ovatkin olennainen osa peliä ja sen yhteisön kehittymistä.”, jatkaa Team Ocmon Jouni Ipatti.

Pelin 80 kenttää ovat täynnä haasteita ja pelin kokonaan pelaamiseen voi kulua kymmeniä tunteja. Pelin päähahmo Ocmo on sympaattinen pikkuhirviö. Sen lonkeroiden sulava liike, painovoimaa uhmaava liikkuminen ja animaation kauneus täydentävät pelin hillityn tyylikkään ulkoasun. Myös pelin äänimaailma on uniikki ja tukee pelin visuaalista ilmettä. Ocmo voitti Nordic Game Discovery -pelinkehittäjäkilpailun vuonna 2017.

Ocmon tarina
Outoon maailmaan vailla ymmärrystä syntynyt Ocmo ei tiedä tarkoitustaan. Ympäröivä maailma tuntuu aluksi oudolta. Uhkia, vaaroja ja ansoja tuntuu olevan kaikkialla. Ocmo lähtee kuitenkin nälkäisenä saalistamaan itselleen ruokaa – jäniksiä.

Kaiken taustalla vaikuttaa mysteerinen robottijänis, jolla tuntuu olevan suunnitelmia Ocmon pään menoksi. Matka vie läpi erilaisten ympäristöjen ja ylitsepääsemättömiltä vaikuttavien haasteiden. Mitähän lopussa oikein siintää?

Saatavuus ja hinnoittelu
Ocmo on nyt saatavana iOS-laitteille rajatun ajan vain Suomessa 3,49 euron tarjoushintaan. Peli julkaistaan maailmanlaajuisesti myöhemmin tänä vuonna 5,49 euron kuluttajahintaan.

Ocmo-peli on ladattavissa osoitteesta https://itunes.apple.com/fi/app/ocmo/id1096895720.

Lisätietoja, kuvia ja videoita löytyy osoitteesta http://www.teamocmo.com.