Jimm’s julkaisee ”Elektronisen urheilun ABC” -juttusarjan

Suomen johtava räätälöityjen tietokoneiden valmistaja, Jimm’s PC-Store (www.jimms.fi) on koonnut ”Elektronisen urheilun ABC” -juttusarjan, jossa esitellään mistä elektronisessa urheilussa on oikein kyse ja miksi se on nykyään niin suosittua. Juttusarjan osat ilmestyvät kerran viikossa ja ensimmäinen osa löytyy alta.

RCTIC1Jimm’s & eSports – osa 1: Elektronisen urheilun alkeet
Jimm’s & eSports – osa 2: Elektronisen urheilun joukkueet
Jimm’s & eSports – osa 3: Elektronisen urheilun tapahtumat
Jimm’s & eSports – osa 4: Pelitietokone on elektronisen urheilijan tärkein työkalu

Osa 1: Elektronisen urheilun alkeet

Elektroninen urheilu (e-sports) on tietokoneilla tai pelikonsoleilla pelattavien pelien pelaamista kilpailumuodossa. Elektronisen urheilun pelejä on monenlaisia ja niillä voidaan kilpailla yksilö- ja joukkuetasolla aivan kuten tavallisessakin urheilussa. Perinteisimpien urheilulajien lailla myös elektronisessa urheilussa harjoitus tekee mestarin.

Elektronisen urheilun pelit jakautuvat useisiin alalajeihin. Näistä tärkeimpiä ovat ensimmäisen persoonan ammuntapelit (FPS), areenataistelut (MOBA) ja reaaliaikaiset strategiapelit (RTS).

Ensimmäisen persoonan ammuntapelit lienevät elektronisen urheilun suosituimpia, koska ne ovat helpoimpia omaksua ja niitä on jännittävä seurata vauhdikkaiden tapahtumiensa ansiosta. Tämän alalajin suosituimmat pelit ovat Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) ja CS-pelisarjan aiemmat versiot sekä Call of Duty-, Halo- ja Battlefield-pelisarjat. Kaikille näille peleille on yhteistä joukkueina sotiminen muutaman hengen tiimeissä. Aseet ja ympäristöt vaihtelevat realistisesta nykymaailmasta mielikuvituksellisiin tulevaisuuden ja avaruuden teknologioihin.

Areenataisteluista suosituimpia ovat League of Legends (LOL) ja DOTA 2. Kummatkin ovat vakiinnuttaneet asemansa elektronisen urheilun seuratuimpina ja pelatuimpina peleinä. Areenataistelupelejä yhdistää nopeatempoisuus, joukkuevetoinen pelaaminen ja monen asian yhtäaikainen hallinta. Taitavat pelaajat erottuvatkin kokemattomasta aloittelijasta monin tavoin. Ne lienevätkin pääsyitä näiden pelien suursuosioon ja kilpaturnausten jättimäisiin rahapalkintoihin. Areenataisteluiden teemana on usein keskiaikainen fantasia, jossa miekoin ja haarniskoin varustetut soturit taistelevat rinta rinnan mytologisten hirviöiden ja taikuutta hallitsevien velhojen kanssa.

Vaikka reaaliaikaiset strategiapelit ovat viime vuosina jääneet areenataisteluiden varjoon, myös niillä on vankka kannattajakuntansa. Warcraft III ja erityisesti StarCraft II ovat olleet tämän alalajin suosituimpia pelejä elektronisen urheilun puolella. Fantasia-aiheinen Warcraft III onkin alkuperäisen DOTA:n edeltäjä ja alan varsinainen pioneeri. Avaruustaisteluihin keskittyvä StarCraft II puolestaan on nauttinut valtaisaa kansainvälistä suosiota. Pelityyliltään strategiapelit muistuttavat areenataistelupelejä, joskin erojakin on. Strategisesta puolesta huolimatta myös reaaliaikaiset strategiapelit ovat nopeatempoisia ja vaativat pelaajaltaan kokonaistilanteen hahmottamista ja nopeita päätöksiä.

Yllä mainittujen toimintavetoisten pelien vastapainoksi löytyy myös rauhallisempia pelejä. Elektronisen urheilun näkökulmasta yhdeksi merkittäväksi nimeksi on viime vuosina noussut Hearthstone-korttipeli. Se ei vaadi pelaajalta salamannopeita refleksejä tai vikkelää hiirikättä. Näennäisestä yksinkertaisuudestaan huolimatta fantasiateemainen Hearthstone soveltuu mainiosti myös kisapeliksi, sillä se tarjoaa riittävästi haastetta ja monipuolisuutta myös kokeneemmalle pelaajalle.

Useimmat elektronisen urheilun peleistä ovat joko osittain tai jopa täysin ilmaisia, joten kilpapeliharrastuksen aloittaminen ei vaadi suuria sijoituksia. Käytännössä pelaamiseen vaaditaan pelikelpoinen tietokone oheislaitteineen. Esimerkiksi joukkuepeleissä hyvät pelikuulokkeet voivat olla edellytys tiimipelaamiseen. Tämä artikkelisarja käsittelee näitä tarpeita tarkemmin myöhemmissä osissaan. Sarjan toisessa osassa tutustumme elektronisen urheilun joukkueisiin ja niiden toimintaan kilpapelaamisessa.

”Elektronisen urheilun hienous on ehdottomasti lajin monipuolisuudessa ja helppoudessa astua mukaan sen ensimmäiselle asteelle”, kommentoi suomalaisen RCTIC eSports -pelijoukkueen vetäjä Jere ”Lele” Alanen. ”Omalla tavallaan laji on hyvin rento, kun voit harrastaa sitä kavereiden kanssa. Korkealle tasolle ja ammattimaisuuteen mennessä se kuitenkin muuttuu hyvinkin psyykkisesti ja jopa fyysisesti vaativaksi. Silloin se mielestäni täyttää hyvin kilpailullisen urheilun kriteerit. Varmasti hienointa on se, miten helppo harrasteasteelle on lähteä mukaan. Hankit tietokoneen tai konsolin pelitarvikkeineen, ja joko yhdessä kaveriporukassa tai yksilönä voit helposti löytää kilpailullisen pelin, joka tarjoaa nopeasti ottelun/vastustajan parilla klikkauksella. Monet turnausjärjestäjät järjestävät viikoittain pieniä ilmaisia turnauksia, joihin on helppo osallistua. Kilpapelien seuraaminen on myös tehty helpoksi esimerkiksi Twitch-palvelun kautta.

”Jimm’sillä elektroninen urheilu näkyy kiinnostuksen kasvuna PC-pelaamista kohtaan, koska suurin osa turnauksena pelattavista peleistä on suunnattu ns. tosipelaajille”, kommentoi Jimm’sin toimitusjohtaja Antti Järvinen. ”Pelialustana on hyvin yleisesti perinteinen PC tehokkuuden ja laajemman lisälaitevalikoiman vuoksi. Elektroninen urheilu itsessään viihdemuotona nostaa myös kiinnostusta itse pelejä kohtaan ja samalla tuo sosiaalisen tiimipelaamisen näkökulman perinteisen yksinään pelaamisen rinnalle. Jimm’s tulee olemaan mukana elektronisen urheilun kehityksessä tarjoamalla räätälöityjä ratkaisuja pelaajille siten, että pelaamisesta saadaan paras ilo ja viihde irti kustannustehokkaasti.

Lisätietoja
http://www.jimms.fi
http://www.rctic.org
http://bit.ly/1Klhlvn (kuvamateriaalia)

Jimm’s PC-Store / Antti Järvinen, puh: 029 70 70707, antti.jarvinen@jimms.fi
Visionist / Jiri Koivuniemi, puh: 040 837 8097, jiri@visionist.fi

Jimm’s PC-Store
Jimm’s PC-Store Oy on sekä Suomen johtava räätälöityjen tietokoneiden valmistaja että asiantunteva tietotekniikan, komponenttien ja viihde-elektroniikan verkkokauppa, jolla on uutuudet ensimmäisenä. Vuoden 2014 liikevaihto oli noin 31 miljoonaa euroa ja henkilökuntaa on 41 henkilöä. Toimipaikkamme sijaitsee Turussa. Lisätietoja osoitteessa http://www.jimms.fi.