Suomen pelimyynti laski viime vuonna, pelikehittäjät huikeassa kasvussa

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n arvion mukaan Suomen pelimarkkinoiden kokonaisarvo kuluttajahinnoin oli vuonna 2011 noin 97 miljoonaa euroa (2010: 108,6 miljoonaa euroa). Suomessa myytiin arvion mukaan pelejä vuoden 2011 aikana noin 2,5 miljoonaa kappaletta (2010: noin 3 miljoonaa kappaletta).

Pelien digitaalinen myynti oli selkeässä kasvussa viime vuonna. Arvion mukaan online-kaupan arvo oli noin 20 miljoonaa euroa (2010: noin 18 miljoonaa euroa). Online-kauppaan sisältyvät digitaaliset lataukset PC:lle, konsoleille, matkapuhelimiin ja vastaaviin laitteisiin. Peleihin käytettiin siis yhteensä 117 miljoonaa euroa vuonna 2011.

Konsolikaupan arvo laski hieman edellisvuodesta noin 47,2 miljoonaan euroon (2010: 52,4 miljoonaa euroa). Peleihin liittyvän lisävarustekaupan arvioidaan sen sijaan kasvaneen 29,5 prosenttia ja se oli noin 353 000 tarviketta arvoltaan 25,9 miljoonaa euroa (2010: 20 miljoonaa euroa). Kaikkiaan siis pelialan kuluttajakaupassa liikkui rahaa yhteensä noin 190,1 miljoonaa euroa.

Suomen pelialan keskus Neogames puolestaan arvioi Suomen pelinkehittäjien liikevaihdon kasvaneen edellisvuoden 100 miljoonasta eurosta peräti 165 miljoonaan euroon vuonna 2011! Voidaan siis todeta, että Suomen koko pelitoimialan arvo on peräti 355 miljoonaa euroa. Viime vuonna se ylitti ensimmäisen kerran 300 miljoonan euron rajapyykin.

”Pelivuosi 2011 kärsi alun hidastelusta, mutta huikean kovat loppuvuoden pelijulkaisut tasoittivat hieman tilannetta. Jos huippupelit olisivat tulleet tasaiseen tahtiin eikä yhtä aikaa, niin olisimme todennäköisesti myyneet pelejä selvästi enemmän. Nyt loppuvuoden hitit kenties söivät hieman toistensa myyntiä”, arvioi FIGMA ry:n toiminnanjohtaja Thomas Westerberg.

”Vuosi 2012 näyttää jännittävältä. Uusia pelilaitteita on tulossa markkinoille ja uskomme myös pelimyynnin elpymiseen vähintään edellisen vuoden tasolle.”

Arvossa mitattuna pelien markkinaosuudet jakautuivat seuraavasti: PC-pelit 14,9 %, käsikonsolipelit 7,9 % (Nintendo DS 4,4 %, Nintendo 3DS 2,4 %, Sony PSP 1,1 %), kotikonsolipelit 77,2 % (Microsoft Xbox 360 20,4 %, Nintendo Wii 13,2 %, Sony PlayStation 2 2,7 % ja Sony PlayStation 3 40,9 %).

Kappalemäärin mitattuna pelien markkinaosuudet jakautuivat seuraavasti: PC-pelit 20,5 %, käsikonsolipelit 10,8 % (Nintendo DS 5,2 %, Nintendo 3DS 2,1 %, Sony PSP 3,5 %), kotikonsolipelit 68,7 % (Microsoft Xbox 360 16,4 %, Nintendo Wii 13,6 %, Sony PlayStation 2 6,2 % ja Sony PlayStation 3 32,5 %).

FIGMA
Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniä ovat ALSO, AMO, Electronic Arts, Microsoft, Namco Bandai, Nordisk Film, PAN Vision ja Warner Bros.

FIGMA julkaisee Suomen virallista listaa. Suomen suosituimpien pelien lista julkaistaan kahden viikon välein. FIGMA julkaisee jäsentensä pelimyyntitilastot kolmen kuukauden välein. Lista ja pelimyyntitilastot löytyvät osoitteesta http://www.figma.fi.

Lisätietoja internetissä
www.figma.fi

Lisätietoja
Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry
Toiminnanjohtaja Thomas Westerberg
050 – 463 1156
thomas.westerberg@figma.fi

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry
Hallituksen puheenjohtaja Niklas Wikblad
+46 – 70 – 975 9965
nwikblad@ea.com

Viestintätoimisto Visionist
Tiedottaja Jiri Koivuniemi
040 – 837 8097
jiri.koivuniemi@visionist.fi