MIELIPIDE: Tuoton ja hyllytilan jakautuminen kodinkonekaupassa vääristynyttä

Kotekin viimeisimmät tilastot osoittavat, että Suomen kodinkonekaupassa kaikki osa-alueet sakkaavat pahasti. Myös sisältö käy heikosti kaupaksi tällä hetkellä. Niin pelialaa edustava FIGMA kuin musiikkibisneksessä levy-yhtiöitä edustava ÄKT ovat olleet murheissaan fyysisten tuotteiden myyntinäkymistä tänä vuonna.

Kotekin tilastojen mukaan tämän vuoden toisella vuosineljänneksellä myyntiarvossa mitattuna viihde-elektroniikka romahti 35 prosenttia, isot kodinkoneet laskivat 18 prosenttia, pienet kodinkoneet laskivat 5 prosenttia, matkapuhelimet laskivat 20 prosenttia, kuvaus putosi 21 prosenttia ja kodin tietotekniikka laski 15 prosenttia. Ikävä kyllä kodin tietotekniikan lukuihin ei Kotekin toimesta lasketa kuin tietokoneet ja tulostimet, joten koko kodinkonekaupan ainoa valopilkku eli tietokoneiden tarvikkeet ja lisälaitteet jäävät kokonaan huomiotta.

Voisi kuvitella, että silloin kun muilla osa-alueilla menee heikosti, niin jälleenmyyntikanavan kannattaisi satsata vielä hyvin myyviin tuotteisiin. Näin ei kuitenkaan ole käynyt ainakaan tietokoneiden tarvikkeiden ja lisälaitteiden osalta. Monissa myymälöissä hyllyt ovat tyhjillään tai hyllytilaa on supistettu, koska pelätään, että tietokoneiden myynnin lasku vaikuttaisi lisätarvikkeidenkin myyntiin. Näin ei tietenkään ole, koska tiukkoina aikoina käyttäjät sijoittavat mieluummin pienempiä summia tietotekniikkaan ja päivittävät nykyisiä laitteitaan vaihtamatta itse tietokonetta.

Lisäksi kodin tietotekniikassa kannettavien tietokoneiden myynti on itse asiassa kasvussa. Monissa kotitalouksissa kannettava tietokone on kaiken lisäksi ensimmäinen laatuaan, joten siihen tarvitaan tavallista enemmän lisätarvikkeita, kuten hiiriä, näppäimistöjä, sylialustoja, hiirimattoja, webbikameroita ja tallennusvälineitä. Kaikki nämä lisäävät jälleenmyyjien tuloja huomattavasti – mikäli näitä tuotteita pidetään varastossa! Kukaan ei ole valmis odottamaan näitä tuotteita, vaan ne hankitaan heräteostoksina, kun ne on nähty myymälässä!

Jälleenmyyjien kannattaisi siis tarkkaan harkita mitkä tuotteet oikeasti liikkuvat ja mitkä ovat vain hyllyntäytettä. Nyt ei ole aika pitää kallista ja isoa tavaraa hyllyssä, vaan keskittyä hyväkatteisiin, edullisiin ja käyttäjiä kiinnostaviin tuotteisiin. Niitä ovat lisälaitteet ja tarvikkeet!

Tämän artikkelin vieraileva kirjoittaja on Logitechin maajohtaja Iikka Buss, joka on myynyt tietokoneiden lisälaitteita ja tarvikkeita Suomen jälleenmyyntikanavaan jo 20 vuoden ajan. Hän on toiminut niin päämiestasolla kuin tukkuriportaassakin ja kokenut myös edellisen laskusuhdanteen selviten siitä hengissä.