Pelimarkkinat lievässä laskussa alkuvuonna

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniltään keräämien tietojen mukaan pelimarkkinoiden arvo kuluttajahinnoin oli vuoden 2009 kuuden ensimmäisen kuukauden aikana noin 27,0 milj. € (2008: 28,6 milj. €). Suomessa myytiin pelejä noin 815.000 kappaletta (2008: 888.000 kpl).

figma

”Alkuvuoden isot hitit, kuten SingStar SuomiPop, The Sims 3, Guitar Hero Metallica ja Resident Evil 5 kiinnostivat pelaajia paljon, mutta edellisvuoden Grand Theft Auto IV:n, Wii Fitin, Age of Conanin ja Gran Turismo 5 Prologuen kaltaiset megahitit puuttuivat alkuvuodesta”, kommentoi FIGMAn toiminnanjohtaja Riku Olkkonen.

Arvossa mitattuna PC-pelien ja -multimedian osuus oli 17,8 %, konsolipelien 82,2 %. Konsolipelit jakaantuivat seuraavasti: käsikonsolipelit 7,3 % (Nintendo DS 6,2 %, Sony PSP 1,1 %), edellisen sukupolven kotikonsolien pelit 21,8 % (Sony PlayStation 2) ja uusimman sukupolven kotikonsoleille tehdyt pelit saavuttivat 53,1 %. Uusimpien kotilaitteiden pelien suosio jakaantui seuraavasti: Microsoft Xbox 360 saavutti 16,5 %, Nintendo Wii 15,5 % ja Sony PlayStation 3 21,1 % osuuden pelien kokonaismyynnistä.

Kappalemäärin mitattuna PC-pelien ja -multimedian osuus oli 26,1 % ja konsolipelien vastaavasti 73,9 %. Pelien kappaleosuudet jakaantuivat konsoleittain seuraavasti: Microsoft Xbox 360 11,8 %, Nintendo DS 5,5 %, Nintendo Wii 9,1 %, Sony PlayStation 2 30,9 %, Sony PlayStation 3 15,1 % ja Sony PSP 1,5 %.

”PlayStation 2 sinnittelee edelleen Suomen suosituimpana pelilaitteena musiikkipelien suosion johdosta. Uusien konsolien pelit kiinnostavat pelaajia edelleen yhä kasvavalla vauhdilla”, jatkaa Riku Olkkonen.

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniä ovat Activision-Blizzard, AMO, Atari, Electronic Arts, GNT, K E Media, Microsoft, Nordisk Film, PAN Vision, PLAN 1, Sony Computer Entertainment Europe ja Warner Bros.